2017. február 8., szerda

Mi lesz velünk, Anton Pav...



    2011. 01. 31.

     Ványa bácsi: a szembenézés fájdalma, tudni, hogy minden reménytelen.  Jó címe volt Almási Miklós könyvének: Mi lesz velünk Anton Pavlovics Csehov? Fehér, áttetsző műanyag függöny fogad, mely óv az esőtől, s csupán sejteti a helyszínt. Esővel kezdődik, esőben tűnik el a látomás. A díszlet is némileg bizonytalanná teszi a teret, az ajtók a semmibe nyílnak. Nincs fogódzó.

     Csak látszólag nem történik semmi. Valójában mindenki gyötrődik. Asztrov őszintesége a nyitány. A közönyből a halk reményen át a szánalmas durvaságba vált át magatartása, de minden marad a régiben.
                        
     A professzor fegyelme szinte megbonthatatlan. Még a félelme is elszáll, mintha nem is lett volna olyan rettenetes. A feleségen azonban elcsúszik a maszk, nemcsak a vidéki háztól búcsúzik, de nyugalmától, reményeitől is. Felizzik, majd elhamvad minden. A lámpa is lassan kialszik, s sötétbe borul az egész világ. A fájdalom (egy Csehov-novella címe is) vonul végig a művön, s egyre erősödik. Nemcsak a jövő reménytelen, a múltról is kiderül, hogy hiábavaló és fölösleges volt minden áldozat.

     A tapsnál, amikor meghajolnak a színészek, a legtöbb mosolyog. Játék volt. Amit láttál, festett vérzés volt csupán.

 *

            Éppen azon meditáltam, trappolva az úton, hogy az emberi társadalom általam belátható része, hála istennek, mennyire békés. Pedig talán elég oka volna, hogy a másikra támadjon. De nem! Az emberek villamos után szaladnak, nem néznek haragos szemmel a szabálytalankodó autósra, piaci kosarat cipelnek, - de amikor a gyógyszertárnál befordulva a sarkon a következőket hallom: „nincs szamuráj kardom, de veszek egyet, s levágom mind a két kezét.” Szinte menekülésre fogom a dolgot, és eltűnök a ködben.

*

            Megengedő mondat Bertolucci a XX. századában. Olmo fenyegető rémet lát Attilában, és azt kéri Alfredótól, hogy szabaduljon meg tőle. A válasz: nem lehet, hozzátartozik az apai örökséghez. Végzetes mondat. Minden örökséget vállalni kell?

*

            Két szereposztás. Vígszínház.

            A padlás, 1988. Kaszás Attila, Igó Éva (Süni szerepében), Tábori Nóra, Hegedűs D. Géza, Méhes László, Rudolf Péter, Pápai Erika (Kölyök, ugyanabban a szerepben), Balázs Péter, Vallai Péter (Detektív, ugyanabban a szerepben), Seress Zoltán, Sipos András.

            A padlás, 2011. Szőcs Artúr, Tornyi Ildikó, Igó Éva (most Mamóka), Szemenyei János, Sarádi Zoltán, Pápai Erika (Kölyök!), Csőre Gábor, Juhász István, Fesztbaum Béla, Vallai Péter (Detektív), Gyuriska János, Lázár Balázs.

*

     Othello a Vígben. Othello világa katonás világ: durvaság, menetelés, rohangálás, üvöltözés, egyenruhák, fegyveresek, ivászat. A szókincs is ennek megfelelően alakul. A parancs: feljebb menni. Hangban társul hozzá az ütemes, kemény zene, látványban a színpadot betöltő sötét rácsok, vaslépcsők. Othellónak is érdesnek, szögletesnek rekedtnek, fékezhetetlennek, vaknak kell lennie. Nem kell ide szépség. Desdemonának az arcára van írva: hogy kerültem én ide.

*

     Cosi fan tutte az Operában. Egyetlen izgalom: otthon hagytuk a színházjegyet. Meg leesett  Despina fél bajusza. Egyébként mindenki hallatlan udvarias volt.

*

     Örkény hagyatékából: „Kelet-namíbiai köztársasági elnöki hivatala felvesz érettségizett munkatársat (magyarból minimum 3-as osztályzat), a helyesírási ismeretek hiánya nem akadály. A pályázatokat a ’Majd beletanulsz, öcsi!’ jeligére kérjük a kiadóba!”

*

            Próféciák. Az emberiség jó ideje letért a józan ész útjáról. A felvilágosodás hite csak bizonyos területen érvényesült. Kiszámíthatatlannak, veszélyesnek látszik, ami korában oly biztos, ígéretes volt. Márquez írja: „az idő fokozatosan megvetemedik.”

            A folyamatról az is tanúskodik, hogy az irodalmi alakok közt nagy számmal fordulnak elő olyan őrültek, akik igazat jövendölnek, akik az őrület álarcába bújva mondják ki az igazságot. Korábban is voltak persze „szent őrültek”, de korunkban egyre kevésbé lehet megkülönböztetni a normálistól. (Valahogy úgy, mint Poe egyik novellájában.)

            A világháború általános őrületébe egész jól beleillik a Tóték Cipriáni professzor próféciája: „Inas be. Rásegíti Cipriánira a kényszerzubbonyt. Mariska egyre nagyobb rémülettel hallgatja a professzor jósszavait. Rémülete lassan átragad Tótra is. 'Annak, ami most van, egyszer vége lesz. Ennek az átkozott háborúnak és ennek az egész átkozott világnak is vége lesz!’” Igazat mond, de nem akarja elhinni senki. Éppen úgy jár, mint Somlyó György versében a pici öregasszony. (Mese a tébolyról és az ép észről) Őrült volt, mert nem tudta, hogy igazat mond, mi nem voltunk őrültek, mi tudtuk, hogy igaz. Csak nem hittük el, mert nem akartuk elhinni, távol akartuk tartani a jövőt, persze nem lehetett – idézem most idézőjel nélkül Somlyó versét, melyet villódzó játékossága tesz vonzóvá. A belvárosi kis öregasszony Kasszándrává változik:
     „Mindnyájan el fogunk pusztulni, jönnek a martalócok, és nem kegyelmeznek senkinek. És bélyeget sütnek a húsunkba. És vagonokba raknak, mint a barmot. És sose látjuk viszont ezt a lakást. És megnyúznak minket elevenen. És füstté és korommá….”

*

     Nagyon röviden (annyi élmény): Mikve a Vígszínházban. Bárhol játszódhatna, ahol összeütközik az emberség és a megrögzült, megvadult hagyomány.

     Munkácsy a Nemzeti Galériában. Debrecen után újra a Trilógia előtt, de jó a "hozzá vezető út" is. Majd Nemzet és művészet. Tóth Krisztina verse a Magyar Kultúra Napján: Anyai üzenetek.

     Végül Lear a Nemzetiben. Sokszor eszembe jut a régi előadás. Most – életemben először – díszpáholyból nézem, hogy „árad el a gonoszság”.

Lear és a bolond, 7ora7.hu


Mi baj, szívem...

 2012. 06. 27.

                                                                          Mi baj, szívem, magyarkám?
                                                                                             Beszéld el szaporán…”
                                                                                                              (Vörösmarty)

         Hallom sokfelől, hogy „bántják” a magyarokat. Ez a gondolkodás veszedelmes. Olvassuk nagy költőinket! Ők elismerik, hogy mi is felelősek vagyunk a történtekért.

                   „Maga te tekints meg körösztény világot,
                    nem találsz azok közt, kivel tettem több jót…”

                    ………..

                   Ah, bánom, ennyi jót hogy ü velük töttem,
                   Nem-é viperákat keblemben neveltem?”
                                  (Zrínyi: Szigeti veszedelem, Első ének)

                       „Törvényem él. Hazád őrcsillagzatja
                    szülötti bűnein leszáll…”
                                      (Kölcsey: Zrínyi második éneke)

*
                                                                              Káros szenvedély - a könyvtár!

         Kis kirándulás a könyvtárba. (Miért nincs nekem végtelen időm, hogy idejében el tudjak indulni orvoshoz, bevásárolni, könyvtárba!)
         A FSZEK (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár) központi épületét Wenckheim-palotának is nevezzük. Ugyanis Wenckheim Frigyes gróf építtette 1887-ben. 1889-ben nyitotta meg kapuit. 1927-ben a főváros vásárolta meg az épületet. 1931-ben nyílt meg a nagyközönség számára mint Fővárosi Könyvtár
         Az épület előtt álló díszkutat (Magyar Igazság Kútja) 1928-ban készítette Szentgyörgyi István. A talapzaton Justitia, az igazság istenasszonya áll, mellette az oltalmat kérő nőalak Magyarországot szimbolizálja. A talapzaton Lord Rothermere arcképe látható. Az ő tiszteletére készült a kút. A lord brit üzletember és politikus volt, aki 1927-ben járt Magyarországon, és bírálta a trianoni békeszerződést.

                                                                                                   Vizet!

                                                                                              Közelebbről


                                                                         A bejárat

Matyi



 2012. 10. 21.

     1.  
     Mary Poppins a Madách Színházban.  Örömet okoz, elsősorban a színészeknek, a rendezőnek, végül a nézőknek is. Szükség van a jó pillanatokra.

     2.  
    Téglás-Hajós Éva, XVIII. kerületi költőnő 6. kötetét mutatja be a Városházán. Nyolcvan éves korában is derűsen szemléli a világot. Jó ízléssel veti papírra érzéseit, gondolatait. Felidézte egyik gyermekkori emlékét: éppen hogy befejeződött a háború, tejért küldték, s egy falusi asszony megszánta. Adott neki egy fél liter tejet a következő szavakkal: „Miattam ne haljon meg senki!

         Eljött ide az Andor Ilona Baráti Társaság Kodály Kórusa. Régi időkre emlékeztetett Bárdos Lajos műve, a Tábortűznél. (Ötször voltam úttörőtáborban.)

                   Szellő zúg távol,
                            alszik a tábor.
                   Alszik a tábor,
                            csak a tűz lángol.
                   Rakd meg, rakd meg, jó pajtásom,
                            azt a tüzet,
                   Isten tudja, mikor látunk
                            megint ilyet.

     3.   
     Ugyancsak szép élmény volt a Senza Dirigente Kamarazenekar koncertje a Nagyvárad téri református templomban. A zenekar neve „vezető nélküli”-t jelent.

                   Emberek, ezentúl csak zenével
                   dícsérjétek az Istent,
                   az Isten roppant muzikális!
                              (Jékely Zoltán: Templomi hangverseny, 1945)

     4. 
 
 
Matyi alszik
     5.          
     Az Aranytízben volt a Belvárosi Vonóstrió koncertje. A műsoron Kodály Zoltán, Sulyok Imre, Lajtha László, Weiner Leó egy-egy műve szerepelt. A hegedűs, Szilvásy Viktória minden műsorszám előtt bemutatta az alkotót. Lajtha Lászlóról szólva felidézte sokoldalúságát és a francia kultúrához való kötődését. 120 évvel ezelőtt született.
           

2017. február 7., kedd

Magtár

2012. 11. 11. 
                                                                    

Szentgyögyvölgyi Kornél: Jékely Zoltán, mek.oszk.hu
       
     Olvas az ember, mert hát mit is tehetne az ember az egyre hosszabbodó őszi estéken. Jékely Zoltán verseskötetében feltűnt egy különös verscím: Jairus leánya. Eszembe jutott a Márk evangéliumából a halott kislány feltámasztása (5. könyv).

                   Az ifjúság nem időhöz kötött,
                   csak lelkünknek legmélyebb állapotja.
                   S belőlem most e párás alkonyat
                   egy szempillantásban a felszínre dobta.
                   Múlás, dátum – milyen erőltetés,
                   ha az emlék a jelennél erősebb,
                   ha életemnek tévedt korszakánál
                   van egy sokkal igazabb, sokkal ősebb.
                   Ez a köd tán az életelemem,
                   ó, tetszhalott dolgok feltámadása!
                   Padlási lom, eltemetett galamb,
                   felkél és jár, mint Jairus leánya…
                                                 (1941)

*

         Ahol kinyitom Babits Mihály könyvét, ott fogom olvasni – határoztam el. A véletlen a Laodameiát kínálta, melyben ilyen sorokban szól a költő a szerelemről:

                   Ó lányok, győzhetetlen a valódi vágy
                   s mindent legyőz és mint a végzet, oly kemény:
                   gyémánt Vágy s gyémánt Végzet. Minden hős merényt
                   a Végzet ellen, sujtanak az istenek
                   s a végzet sujtja még az isteneket is:
                   de a Végzettel egyerős a Szerelem
                   istenek anyja, istenek közt legidősb
                   s olykor a Végzetet lába elé köti
                    s szolgája a haláltalan Emlékezés
                   legyőzi a Végzet szolgáját a Halált
                   s egy percre Végzet és Halál fején kacag
                   s miként az öröklét, e perc korláttalan.
                                                    (1911)

         Sose áhítsatok nagyobb művészetet!

*

         Volt régen a ligeti vasútállomáshoz közel egy komor, hulló vakolatú épület. Azt mondták, hogy magtár, de már régóta üresen állt. Egyszer nem volt a helyén a lakat, belopództam, mint félénk kísértet. Mindent vastagon belepett a lisztes por. Csodálkoztam, hova tűntek a gabonás zsákok.
         Mindez Spiró György Magtár c. kötetéről jutott eszembe. Spiró igyekszik betakarítani a termést, összefoglalni, mit tudunk arról a régióról, melybe születtünk. Nem szívderítő ez az összegzés. Meglehetősen kietlen kép tárul elénk. S becsúsznak ilyen mondatok is: „Fogalmam sincs…, nincsenek olyan információim…, velem sem tudatták… ” Egy régi verséből vett idézettel zárja a kötetet:

                   Nem csak a múlt és nem csak a jövő
                   veszett el: ma már nincs meg a jelen sem,
                   a kategóriák csendjében élünk.
                   Reménytelen csőd. Mélyülő vadon.
                                                        (1987)



A Magtár ma