Egyszer már végigjártuk keresztül-kasul Milánót. Zuhogott az eső, és nem engedtek be a Santa Maria delle Grazie kolostorba. Így nem láthattuk Leonardo Utolsó vacsoráját.
Most újra elővettem Manzoni
A jegyesek c. regényét (1827), újra
bolyongtam Renzoval Milánó utcáin, ahol eszeveszetten
dühöngött a pestis. Manzoni olyan
megdöbbentő hűséggel, olyan drámaian, Dante
Poklát is felülmúlóan jelenítette meg
azt a sok szenvedést, mely Milánó népét
érte a 17. században. Elegendő, ha két idézettel érzékeltetem, milyen volt akkor a végítélet:
A San Marco
téren „két függőleges faoszlop tűnt a
szemébe, rajtuk csigasor, kötél; azonnal ráismert az átkozott kínzógépre (mert
akkoriban megszokott dolog volt ez). Itt állították fel, de nemcsak itt, hanem
minden tágasabb téren és utcán, hogy a kerületi megbízottak, akiknek erre
korlátlan felhatalmazásuk volt, minden huzavona nélkül megkínoztathassanak
bárkit, aki szerintük rászolgált; például az elkülönítetteket, ha kiszöktek a
házból, alárendelt tisztviselőket, ha elhanyagolták kötelességüket, vagy bárki
mást.”
A halottasszekéren „a
hullák javarészt meztelenek voltak, némelyik úgy-ahogy rongyokba bugyolálva,
egymás hegyén-hátán hevertek, egymásba fonódtak, mint egy rakás kígyó, amint a
tavaszi langyosságban lassan-lassan szétfelejtkeznek; mert a gyászos hullahalom
minden zökkenésre, minden rázkódásra meghullámzott, és hátborzongatóan
megbomlott, a fejek lecsüngtek, leányhajak leomlottak, karok kiszabadultak, és
odaverődtek a kerekekhez…”
Vigaszt nyújt azonban, hogy - a romantikára jellemző
módon – a végén minden jóra fordul. A szerelmesek, Renzo és Lucia egymásra
találnak. A mű e tekintetben is az Isteni
színjátékhoz hasonlítható: az eltévedt Dantét
Beatrice
és az
isteni fény várja odafent.
*
Mennyire más a száz évvel későbbi Halál Velencében (1911), Thomas
Mann alkotása, mely tulajdonképpen önvallomás álarcban! Arról szól, hogy mi
rejtőzik Gustav Aschenbach évtizedek
alatt felépített szerepe mögött, s hogyan semmisül meg az a „tartás”, mely a nagy írót jellemezte. A
nemzet nevelője, példaképe? A szép lengyel fiú után vágyakozik?
Közben belopódzik Velencébe a kolera. Először a német
vendégek tünedeznek el lassan, majd érezhetővé vált a fertőtlenítőszerek szaga.
A forgatókönyv mindig ugyanaz: „A
betegség- és haláleseteket húszra, negyvenre, sőt száznál is többre becsülték,
és rá rögtön a ragály minden egyes föllépését, ha nem is tagadták le kereken,
de teljesen elkülönözött, kívülről behurcolt esetektől származtatták.”
S ahogy növekedett a veszély, úgy csapott egyre
magasabbra a szenvedély: „…ha délelőtt a
tengerparton nyomott, felelőtlen, merő nézéssel epekedett a fiú felé, ha
estenden tolvaj módra járt utána az utcákon, ahol alattomban kódorgott az undok
halál, ilyenkor a legszörnyűbbet is lehetségesnek hitte, és megdőltnek az
erkölcsi törvényt.”
A megváltás ezúttal elmaradt.
A megváltás ezúttal elmaradt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése