2012. október
Brahms, 1853, wikipedia.org |
Brahms ezt a művét Schumann halála évében kezdte el (1856), s 1866-ban készült el vele. Azért kapta a német requiem címet, mert német szövegre, Luther bibliafordítására komponálta a zenét, mely inkább oratórium (többtételes drámai kompozíció), mint requiem (gyászmise).
Valamikor abban a szerencsében volt részem, hogy hallgathattam Németh G. Béla előadásait az egyetemen. Később sorra jelentek meg tanulmánykötetei is. Az egyikben megemlítette Brahms Német requiemjét. Igyekezett az ember meghallgatni a nagyra tartott művet. Közben évek, évtizedek teltek el. Most újra hallgatom a kötelezően magamra rótt feladatot, a Requiemet, s próbálom felidézni, mit is írt a professzor úr, a német kultúra nagy ismerője, Brahmsról.
Valamikor abban a szerencsében volt részem, hogy hallgathattam Németh G. Béla előadásait az egyetemen. Később sorra jelentek meg tanulmánykötetei is. Az egyikben megemlítette Brahms Német requiemjét. Igyekezett az ember meghallgatni a nagyra tartott művet. Közben évek, évtizedek teltek el. Most újra hallgatom a kötelezően magamra rótt feladatot, a Requiemet, s próbálom felidézni, mit is írt a professzor úr, a német kultúra nagy ismerője, Brahmsról.
Hát persze, Arany Jánosról írott tanulmányában
olvasható: „Brahmséhoz hasonló élmény és magatartás,
Brahmséhoz hasonló kivitel. (…) Klasszicizált romantika, romantikus életérzésű
klasszika…” (In.: Mű és személyiség, 1970, 25.
old.)
Igen, Brahmsban ez fogott meg, a rend, a felépítés. A héttételes Requiem tengelyében a 4. tétel áll:
„Mily kedvesek a te hajlékaid,
ó Seregek Ura!”Igen, Brahmsban ez fogott meg, a rend, a felépítés. A héttételes Requiem tengelyében a 4. tétel áll:
Hagymaszerkezetnek nevezem ezt
a szerkezetet, mert a tételek héjként fogják közre a 4. tételt: 1-7, 2-6, 3-5.
Az egyes tételek felépítésénél megfigyelhető, hogy a fájdalom és a gyász
kifejezésétől elérkezünk a vigasztalás lelkesítőbb hangjához. Kivéve a 4. rész,
mely fokozhatatlan, hisz az isteni hajlékról szól, és a 7. rész, melyben
valamiféle végső igazságot fogalmaz meg:
„Boldogok a halottak, akik az Úrban
halnak meg…”
De nemcsak a távolabbi
részek felelgetnek egymásnak, hanem az egyes tételeken belül is felfedezhető ez
a sajátosság. A fájdalommal teli, kérdező ember számára ott a felelet. Érdemes
követni a szöveget. Brahms maga állította össze a Biblia
legkülönbözőbb helyéről.
Meglepődtem, amikor azt olvastam (fülem nem
vette észre), hogy a hegedűket mellőzte Brahms, elmélyítendő a
témának megfelelő komor hangulatot. Bár ez a mű „a legszelídebb és
legbiztatóbb requiem a műfaj teljes irodalmában.” (Csengery
Kristóf, in.: Muzsika, 2004. ápr.) Egyébként így van ez a csodálatos A-dur
szerenád esetében is. Brahms művészete valóban sötét tónusú. Az
egyéni sorson túl persze a kor szelleme is determinálta alkotásait: „Általában
tragikus jelenség ez a költő. 1880-ban nyilván nem lehetséges többé, ami
1820-ban még lehetséges volt, ahogyan a november már nem engedi meg, amit a
szeptember még megengedett.” (Szabolcsi Bence: A
zene története, 1940)
Októberben írom
ezeket a sorokat. Még fénysugár csillog a lombok közt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése