2015. 07.06.
 |
Adam: Prométheusz, 1762, Louvre |
Néha fel kell eleveníteni, mit tanultunk
annak idején, hogyan jött létre a tragédia műfaja a Dionüszosz-kultusz
kórusának előadásából. Theszpisz volt az úttörő (Kr. e. 536-32 között). A
kar mellé egy színészt is beállított! Aiszkhülosz már két színészt léptetett föl. Milyen
egyszerűnek tűnik mindez, pedig mennyi előfeltételre volt szükség, s milyen
törékeny volt minden! Szabó Árpád írja, hogy a „tragikus
triász” (Aiszkhülosz, Szophoklész, Euripidész) a Kr. e. 5.
században élt, két nagy jelentőségű eseménysorozat között. Az első a szalamiszi
ütközet volt Kr. e. 480-ban, a második a peloponnészoszi háború (431-404). E közé az „50 év”
közé ékelődött be Athén virágkora. Törékeny, törékeny dolog a
demokrácia!
A drámai versenyeken három tragédiával és egy szatírjátékkal lehetett részt
venni. Aiszkhülosznál
a három tragédia cselekménye összefüggött. Művei közül azonban csupán az Oreszteia
maradt meg a maga teljességében. A többi: a Perzsák, a Heten Théba ellen, az Oltalomkeresők,
a Leláncolt
Prométheusz töredékek maradtak. (Egy-egy ilyen „töredék” nagyobb
kincs sokak tejes életművénél.)
Perzsák
Aiszkhülosz
nem azért ábrázolta a szalamiszi csatát a perzsák szemszögéből, mert
„átállt” volna a perzsa oldalra, hanem mert a tragédia műfaja kívánta meg: Xerxész
követte el a tragikus vétséget. Az ő lelki összeomlását mutatja be a mű. A még
nem is létező műfaj fontosabb volt, mint hovatartozása. Aiszkhülosz
arra is jó példa, mennyire naprakész volt a görög színház. A Perzsák
pl. arról a szalamiszi
ütközetről szól, melyben Aiszkhülosz is részt vett. A győzelmet ünneplő, paiánt
éneklő kart a 17 éves Szophoklész vezette. A triász harmadik tagja, Euripidész
pedig ezen a napon vagy legalábbis ebben az évben született.
Heten Théba ellen
A nagy triász művei olykor szépen kiegészítik egymást. Théba
hetedik kapujának ostromáról a Hírnök így számol be Eteoklésznak:
"Hadd
szóljak a hetedikről a hetedik
kapu előtt - saját öcsédről. Halld, milyen
átkot kíván hazánkra, mért fohászkodik:
Ha majd meghágja tornyunkat, s hirét viszik
e földnek, hogy király, s diadal-dalt ujong,
vagy rád rohan, s megölve téged meghal itt,
vagy élve hágy, de mert porig aláztad őt,
száműzetéseddel fizet szemet szemért."
A hét vezér a hét kaput egyszerre ostromolja meg, s mint az Antigonéból
tudjuk, a két testvér egymás kezétől esik el. Ilyenformán A heten Théba
ellen Szophoklész Antigonéjának előzményének is tekinthető.
Oltalomkeresők
Izgalmas mai problémát ígér a cím. Aigüptosz fiai elől menekülnek Danaosz
lányai Argoszba,
ahol Pelaszgosz
király menedéket ad nekik. Döntését minden argoszi polgár megerősíti. Nemcsak Aiszkhülosz
humanizmusáról, hanem Athén erejéről is tanúskodik az effajta gondolkodás. A
trilógia elveszett részeiben kiderül, hogy Aigüptosz fiai
mégiscsak elhurcolják a lányokat, akik megfogadják, hogy a „nászéjszakán”
megölik őket. Így is történik, kivéve egy leányt, akinél a szerelem kerekedik
felül.
Leláncolt Prométheusz
Ez a dráma nem az ember és az istenek viszonyáról szól, hanem az istenek
harcáról, vagyis a hatalomról, a hatalom érvényesítéséről. Persze Prométheusz
az embereket képviseli: mindaz, ami az embert emberré teszi, Prométheusztól
származik. A végzet az istenek fölött is uralkodik. Az istenek kimondják, mi
fog bekövetkezni, az emberek meg elszenvedik.
Az istenek, e nagyra nőtt emberek, gyilkos hatalmi
harcot folytatnak egymással szemben. Prométheusz, neve is arra utal, előre lát, előre
gondolkodik, s ekképp valódi hatalommal bír: a jövőt uralja. Ió,
az örök oltalomkereső alakja is összeköti a két drámát. Megtudhatjuk azt is, mi
lett a Danaidák
sorsa:
„A
kérőknek Pelaszgiában oszt halált
az éjben éber lányok vakmerő keze,
az élettől saját mátkája fosztja meg
mindet, vér festi kétélű gyilkukat.
….
Csak egy leány szivében ébred vonzalom,
ez megkíméli férjét…”
A háromrészes szerkezet itt is megvolt. Az elveszett folytatás végén el fog
jönni valamiféle kiegyezés, hisz a most látogatást tevő Ió
13 ízigleni leszármazottja, Héraklész szabadítja meg Prométheuszt
szenvedéseitől.
Oreszteia
A görög drámákban, ill. a mítoszokban van valami megoldhatatlan rejtély,
bűnhődés nélküli bűn, melynek mégis vannak végzetes következményei. Főleg, ha Kasszandra
is feltűnik a szereplők között.
Mint említettem, ez Aiszkhülosz
egyetlen épségben megmaradt műve. Az első részben Agamemnon,
a Tróját
ostromló görög hadak vezére vörös szőnyegen érkezik palotájába, s áldozatul
esik felesége, Klütaimésztra cselszövésének. (Mennyivel ravaszabb
Odüsszeusz!)
Persze az ő tettének is megvan az előzménye: Iphigeneia, akit Agamemnon
feláldoz Trója
ostromáért.
A második részben, az Áldozatvivőkben Oresztész és Élektra apjuk
sírjánál találkozik. Megható gyász. Kiderül, hogy Klütaimésztra
„minden
szülöttét gyűlöli.” Végül Oresztész csellel (Odüsszeusz-effektus!)
végrehajtja az Apollón által is jóváhagyott tervét: megöli Klütaimésztrát
(anyját!) és annak szeretőjét, Aigiszthoszt. Ám rögtön megjelennek az Erinnüszek,
a lelkiismeret-furdalás megtestesítői, akik üldözik , s az őrületbe kergetik a
vérrokon gyilkoló tettest. Oresztészre már nem kívülről leselkedik a bosszú,
hanem belülről. (Lásd még Arany János Ágnes asszonyát.)
A harmadik részben jótékony, segítő Eumeniszekké válnak a gyötrő Erinnüszek.
Végül a vérbosszú helyett megszületik a pártatlan bíróság intézménye, az Areiopagosz,
mely felmenti Oresztészt tette alól. Ez ennek a trilógiának a
legfőbb mondanivalója.
S mielőtt elbúcsúznánk Aiszkhülosztól, hadd számoljak be egy kis
felfedezésről. Talán csak nekem fontos. Sokáig nem találtam Somlyó György
remekműve (Mese a
tébolyról és az ép észről) kezdő sorainak a forrását:
„(Láng,
lobogó láng…) Milyen tűz áradt szét a testén…
Aztán egyszerre a jóslás szörnyű kínja
kezdte pörgetni és zavarni, hogy vésznek zengje kezdőhimnuszát… (Láng, lobogó
láng…)”
Igen, a zárójelbe tett három szó kivételével az Oreszteia első részéből
valók a szavak. Kasszandra szavai. Senki sem hisz neki. Végül is
érthető: az ember szeretne hinni a jóban.
 |
Az Átreidák családja, es.wikipdia.org |