2015. 07.06.
Adam: Prométheusz, 1762, Louvre |
Néha fel kell eleveníteni, mit tanultunk
annak idején, hogyan jött létre a tragédia műfaja a Dionüszosz-kultusz
kórusának előadásából. Theszpisz volt az úttörő (Kr. e. 536-32 között). A
kar mellé egy színészt is beállított! Aiszkhülosz már két színészt léptetett föl. Milyen
egyszerűnek tűnik mindez, pedig mennyi előfeltételre volt szükség, s milyen
törékeny volt minden! Szabó Árpád írja, hogy a „tragikus
triász” (Aiszkhülosz, Szophoklész, Euripidész) a Kr. e. 5.
században élt, két nagy jelentőségű eseménysorozat között. Az első a szalamiszi
ütközet volt Kr. e. 480-ban, a második a peloponnészoszi háború (431-404). E közé az „50 év”
közé ékelődött be Athén virágkora. Törékeny, törékeny dolog a
demokrácia!
A drámai versenyeken három tragédiával és egy szatírjátékkal lehetett részt
venni. Aiszkhülosznál
a három tragédia cselekménye összefüggött. Művei közül azonban csupán az Oreszteia
maradt meg a maga teljességében. A többi: a Perzsák, a Heten Théba ellen, az Oltalomkeresők,
a Leláncolt
Prométheusz töredékek maradtak. (Egy-egy ilyen „töredék” nagyobb
kincs sokak tejes életművénél.)
Perzsák
Aiszkhülosz
nem azért ábrázolta a szalamiszi csatát a perzsák szemszögéből, mert
„átállt” volna a perzsa oldalra, hanem mert a tragédia műfaja kívánta meg: Xerxész
követte el a tragikus vétséget. Az ő lelki összeomlását mutatja be a mű. A még
nem is létező műfaj fontosabb volt, mint hovatartozása. Aiszkhülosz
arra is jó példa, mennyire naprakész volt a görög színház. A Perzsák
pl. arról a szalamiszi
ütközetről szól, melyben Aiszkhülosz is részt vett. A győzelmet ünneplő, paiánt
éneklő kart a 17 éves Szophoklész vezette. A triász harmadik tagja, Euripidész
pedig ezen a napon vagy legalábbis ebben az évben született.
Heten Théba ellen
A nagy triász művei olykor szépen kiegészítik egymást. Théba
hetedik kapujának ostromáról a Hírnök így számol be Eteoklésznak:
"Hadd
szóljak a hetedikről a hetedik
kapu előtt - saját öcsédről. Halld, milyen
átkot kíván hazánkra, mért fohászkodik:
Ha majd meghágja tornyunkat, s hirét viszik
e földnek, hogy király, s diadal-dalt ujong,
vagy rád rohan, s megölve téged meghal itt,
vagy élve hágy, de mert porig aláztad őt,
száműzetéseddel fizet szemet szemért."
kapu előtt - saját öcsédről. Halld, milyen
átkot kíván hazánkra, mért fohászkodik:
Ha majd meghágja tornyunkat, s hirét viszik
e földnek, hogy király, s diadal-dalt ujong,
vagy rád rohan, s megölve téged meghal itt,
vagy élve hágy, de mert porig aláztad őt,
száműzetéseddel fizet szemet szemért."
A hét vezér a hét kaput egyszerre ostromolja meg, s mint az Antigonéból
tudjuk, a két testvér egymás kezétől esik el. Ilyenformán A heten Théba
ellen Szophoklész Antigonéjának előzményének is tekinthető.
Oltalomkeresők
Izgalmas mai problémát ígér a cím. Aigüptosz fiai elől menekülnek Danaosz
lányai Argoszba,
ahol Pelaszgosz
király menedéket ad nekik. Döntését minden argoszi polgár megerősíti. Nemcsak Aiszkhülosz
humanizmusáról, hanem Athén erejéről is tanúskodik az effajta gondolkodás. A
trilógia elveszett részeiben kiderül, hogy Aigüptosz fiai
mégiscsak elhurcolják a lányokat, akik megfogadják, hogy a „nászéjszakán”
megölik őket. Így is történik, kivéve egy leányt, akinél a szerelem kerekedik
felül.
Leláncolt Prométheusz
Ez a dráma nem az ember és az istenek viszonyáról szól, hanem az istenek
harcáról, vagyis a hatalomról, a hatalom érvényesítéséről. Persze Prométheusz
az embereket képviseli: mindaz, ami az embert emberré teszi, Prométheusztól
származik. A végzet az istenek fölött is uralkodik. Az istenek kimondják, mi
fog bekövetkezni, az emberek meg elszenvedik.
Az istenek, e nagyra nőtt emberek, gyilkos hatalmi harcot folytatnak egymással szemben. Prométheusz, neve is arra utal, előre lát, előre gondolkodik, s ekképp valódi hatalommal bír: a jövőt uralja. Ió, az örök oltalomkereső alakja is összeköti a két drámát. Megtudhatjuk azt is, mi lett a Danaidák sorsa:
Az istenek, e nagyra nőtt emberek, gyilkos hatalmi harcot folytatnak egymással szemben. Prométheusz, neve is arra utal, előre lát, előre gondolkodik, s ekképp valódi hatalommal bír: a jövőt uralja. Ió, az örök oltalomkereső alakja is összeköti a két drámát. Megtudhatjuk azt is, mi lett a Danaidák sorsa:
az éjben éber lányok vakmerő keze,
az élettől saját mátkája fosztja meg
mindet, vér festi kétélű gyilkukat.
….
Csak egy leány szivében ébred vonzalom,
ez megkíméli férjét…”
A háromrészes szerkezet itt is megvolt. Az elveszett folytatás végén el fog
jönni valamiféle kiegyezés, hisz a most látogatást tevő Ió
13 ízigleni leszármazottja, Héraklész szabadítja meg Prométheuszt
szenvedéseitől.
Oreszteia
A görög drámákban, ill. a mítoszokban van valami megoldhatatlan rejtély,
bűnhődés nélküli bűn, melynek mégis vannak végzetes következményei. Főleg, ha Kasszandra
is feltűnik a szereplők között.
Mint említettem, ez Aiszkhülosz egyetlen épségben megmaradt műve. Az első részben Agamemnon, a Tróját ostromló görög hadak vezére vörös szőnyegen érkezik palotájába, s áldozatul esik felesége, Klütaimésztra cselszövésének. (Mennyivel ravaszabb Odüsszeusz!) Persze az ő tettének is megvan az előzménye: Iphigeneia, akit Agamemnon feláldoz Trója ostromáért.
A második részben, az Áldozatvivőkben Oresztész és Élektra apjuk
sírjánál találkozik. Megható gyász. Kiderül, hogy Klütaimésztra
„minden
szülöttét gyűlöli.” Végül Oresztész csellel (Odüsszeusz-effektus!)
végrehajtja az Apollón által is jóváhagyott tervét: megöli Klütaimésztrát
(anyját!) és annak szeretőjét, Aigiszthoszt. Ám rögtön megjelennek az Erinnüszek,
a lelkiismeret-furdalás megtestesítői, akik üldözik , s az őrületbe kergetik a
vérrokon gyilkoló tettest. Oresztészre már nem kívülről leselkedik a bosszú,
hanem belülről. (Lásd még Arany János Ágnes asszonyát.)
A harmadik részben jótékony, segítő Eumeniszekké válnak a gyötrő Erinnüszek.
Végül a vérbosszú helyett megszületik a pártatlan bíróság intézménye, az Areiopagosz,
mely felmenti Oresztészt tette alól. Ez ennek a trilógiának a
legfőbb mondanivalója.
S mielőtt elbúcsúznánk Aiszkhülosztól, hadd számoljak be egy kis
felfedezésről. Talán csak nekem fontos. Sokáig nem találtam Somlyó György
remekműve (Mese a
tébolyról és az ép észről) kezdő sorainak a forrását:
„(Láng,
lobogó láng…) Milyen tűz áradt szét a testén…
Aztán egyszerre a jóslás szörnyű kínja
kezdte pörgetni és zavarni, hogy vésznek zengje kezdőhimnuszát… (Láng, lobogó
láng…)”
Igen, a zárójelbe tett három szó kivételével az Oreszteia első részéből
valók a szavak. Kasszandra szavai. Senki sem hisz neki. Végül is
érthető: az ember szeretne hinni a jóban.
Az Átreidák családja, es.wikipdia.org |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése