2016. 11. 23.
Egy holland teológus, Erik A.
de Boer, a reformáció kutatója összegyűjtötte fiatalok véleményét, akik
megütköztek azon az elven, hogy Isten az örökkévalóság óta meghatározta minden
férfi és nő sorsát, anélkül hogy „megbeszélte” volna velük. Mi már nem
ugyanazok a népek vagyunk, mint akik az egyház születésekor éltek. Kollektív
bűnösség? Vannak elidegeníthetetlen jogaink. Ne Isten válassza ki, hogy kit
szeret, válasszuk mi az Ő szolgálatát…
Sloterdijk cikkét olvasva, ilyesféle, a
predesztinációt és a szabad akaratot érintő gondolatokkal is találkozik az
olvasó.
Luther pozitívumai mellett (a reformáció
elindítója, egyházalapító, a német irodalmi nyelv megteremtője) előkerülnek az
árnyoldalak is. Ismét csak Sloterdijkot követve, tudjuk, hogy mennyire
harcos szellem volt, sőt időnként túlzásba is esett, démonizálta ellenfeleit,
legyenek azok újrakeresztelkedők, zsidók vagy egykori hívei. Úgy gondolta, hogy
a Sátán irányítja a világot. (A jövőbe is látott?)
Sloterdijk rámutat arra, hogy a
protestantizmus a maga harcos mivoltában visszatalál Augustinushoz, sőt
a páli levelekhez. Az igaz, hogy Luther megelégelte az ágostonrendi szerzetesi
életét, de gondolkodására rányomta bélyegét az ágostoni szemlélet. Viszont Augustinus
is támaszkodott valakire: Pálra.
Sloterdijk kemény szavakat használ: a
kereszténység Luther által képviselt változata „oligarchikus”
mozgalom volt. (hoi oligoi = a kevesek) Kevesen vannak az elhivatottak, s sokan,
egy nagy költőnk szavával, a „számon kívül” maradtak. Egyeseket szeret az
Isten, másokat nem. Ez a szeretem – nem szeretem – gyűlölöm probléma benne van
már Ézsau és Jákob történetében, figyelmeztet Sloterdijk.
Az ő „küzdelmük” már születésük előtt elkezdődött. (Mózes I. 25-27) Fontosnak
tartja ezt a motívumot Pál apostol is, a rómaiakhoz írott levelében így
fogalmaz:
”Amikor ugyanis még meg sem születtek
gyermekei, és nem tettek semmi jót vagy rosszat, de hogy Istennek az ő
kiválasztáson alapuló elhatározása érvényesüljön, nem a cselekedetek alapján,
hanem az elhívó akarata szerint, már akkor megmondatott Rebekának, hogy ’a
nagyobbik fog szolgálni a kisebbiknek’, amint meg van írva: „Jákobot szerettem,
Ézsaut pedig gyűlöltem.’ Mit mondjunk tehát? Igazságtalan az Isten? Szó sincs
róla! Hiszen így szól Mózeshez: „Könyörülök, akin könyörülök, és irgalmazok,
akinek irgalmazok.” (Pál levele a rómaiakhoz 9, 11-14))
Nem a cselekedetek alapján!
Augustinus 397-ben, az ún. Simplicianus-levélben
fogalmazza meg tételeit. Simplicianus, Ambrus utóda Milánóban,
Augustinushoz fordul kétségeivel, kérdéseivel, aki terjedelmes választ
fogalmazott. Ebben a bonyolult okfejtésben is vannak olyan mondatok, melyek ma
már nem felelnek meg gondolkodásunknak:
„Ami örömet okoz nekünk, ami közel visz
Istenhez, az is mind Isten kegyelméből adatik ajándékképpen. Nem a mi akaratunk
vagy méltánylandó tetteink által. Létezik az akarat hozzájárulása, s
törekvéseink kitartó igyekezete, hogy tetteink forró szeretetből szülessenek.
Mégis Ő részesít minket ezekben, Ő ajándékozza nekünk.” (Simplicianusnak,
I. 2., 21)
A németül olvasott szövegen is átüt a költői
szárnyalás, mégis zavarba ejtő, hogy nincs saját akaratom. Isten
ebben is egyedül vezérel. Nyilván mások Sloterdijktől eltérően
magyarázzák a predesztináció, a hit, a kiválasztás, a kegyelem és az akarat
kérdését. Egy ívet megrajzolva, ide kívánkozik még Luther néhány tézise
(a 95-ből), melyek visszhangozzák Pál és Augustinus eszméit:
„(23.) Ha valaki egyáltalán
megkaphatja minden bűnhődése valamilyen elengedését, akkor biztos, hogy ezt
csak a legtökéletesebbek kaphatják meg, tehát igen kevesen.
(…)
„(31.) Amilyen ritka az
igazán bűnbánó ember, épp olyan ritka az igazán elengedést nyerő, vagyis nagyon
ritka.”
A dolog természetéből fakad, hogy a nem
szeretettek, a számon kívül maradtak, a kételkedők fellebbezést nyújtottak be a
megkülönböztetés ellen. S a fellebbezés maga a modern világ.
Irodalom:
Peter Sloterdijk: Luther und die Folgen, nzz.ch
Erik A. de Boer: Augustine on election
Kurt Flasch: Logik des Schreckens, 1990, Mainz (Tartalmazza az Augustinus-levelet, a részlet saját fordításom.)
Peter Sloterdijk: Luther und die Folgen, nzz.ch
Erik A. de Boer: Augustine on election
Kurt Flasch: Logik des Schreckens, 1990, Mainz (Tartalmazza az Augustinus-levelet, a részlet saját fordításom.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése