2016.10.18
"Tebenned bíztunk eleitől fogva"
A 90. zsoltár első sora áll a kis rákosligeti református templom falán, ahová nagymamám
kezét fogva beléptem. Az evangélikusok erődítmény jellegű templomán, a kapu
fölött viszont Luther zsoltárparafrázisának (46.) első sora
olvasható: "Erős vár a mi Istenünk". Ez a mondat
önmagában is nagy hatású, később József Attila műfordításai közt is rátaláltam:
Kemény vasunk és vértünk.
Ínségben együtt van velünk,
Megvált és harcol értünk.
Kél az ősi rossz,
Bajvető gonosz,
Csel vad fegyvere,
Erőszak ővele,
A földön ő az első.
Önnön erőnk csak délibáb
És bizony esnénk esten.
De harcba küldte Egy Fiát
Értünk maga az Isten.
Kérded-é, ki az?
Jézus, az igaz.
Sok had, Egy a fő,
Nincs Isten más csak Ő,
Krisztus a Győzedelmes.
S ha földön ördög nyüzsgene
És elnyelni akarna,
Meg nem riadnánk - ellene
Győz hitünk diadalma.
A világi úr
Tombolhat vadul,
Semmit sem tehet,
Ő megítéltetett.
Megrendül egy szavunkra.
Él, áll az ige igazul,
Akárki vesse-hányja.
Táborainkra száll az Úr
Szent Lelke, adománya.
Jóhír, nő, család,
Jószág, test, világ
Veszhet, vihetik
Veszendő kincseik', -
Miénk marad az ország.
(József Attila fordítása)
Luther alakjával különféle útjaim során sokszor
találkoztam. A legfontosabbak: tizennyolc éves koromban a lerombolt drezdai
Frauenkirche
előtt magasodott elpusztíthatatlannak tűnő szobra.
A wittenbergi Vártemplom kapuján megpróbáltam kisilabizálni 95 tételét. Wormsban is körbejártam a monumentális szoborcsoportot.
Számtalan múzeumban nem kevés Lucas Cranach-festményen is azonnal felismerhető volt Luther jellegzetes portréja.
Végül újra Drezda: az újjáépített Frauenkirche előtt a maradandóság jelképeként újra a Luther-szobor.
Mindez Sloterdijk - filozófus aggyal - megírt
tanulmánya juttatta eszembe, mely a nzz-ben jelent meg. Számomra Sloterdijk
világította meg igazán Luther történelmi jelentőségét. Bevezetőjében rámutatott
arra, hogy a régi Európában is, legkésőbb Augustinus
óta (i. sz. 364-430) harcias viták színhelye volt. Ezek kezdetben vallásos
színezetűek voltak, később politikai jelmezt öltöttek.
Luther pl. erősen hitt az ördög létezésében (a másik oldal), hisz oly sok mindenben fedezte fel a sátáni akaratot. Wartburg várában láttuk a falon annak a tintának a nyomát, mely akkor keletkezett, amikor Luther a tintásüveget az ördöghöz vágta.
Luther pl. erősen hitt az ördög létezésében (a másik oldal), hisz oly sok mindenben fedezte fel a sátáni akaratot. Wartburg várában láttuk a falon annak a tintának a nyomát, mely akkor keletkezett, amikor Luther a tintásüveget az ördöghöz vágta.
Luther egyik fontos tétele: az igaz hit a jó alvásról szól, mely megelőzi az örökké tartó alvást. Erre felel egy másik századból Matthias Claudius verse:
testvér, az Úr nevében;
csipős az éji lég.
Uram, ne dönts a gyászba,
óvd álmunkat vigyázva,
s beteg szomszédunk gyámja légy.
(Részlet, Molnár Imre fordítása)
Luther számára is azt jelenti a religió, hogy az
egyes embernek nem kell félnie attól, hogy sok társa között elpusztul
(untergehen). Ugyanakkor Luther a kritika szellemét is megtestesíti. Hatása
azon alapul, hogy a fennállót összehasonlítja a kinyilatkoztatással. Kritikája
alkalmazott platonizmus: megkettőzi a világot, s a megvalósulót az ideálhoz
méri. Platon
az Állam
c. művében (7. könyv) fejti ki azt a nézetét, hogy a "mi
világunk csak egy árnyék-, csak egy látszatvilág, (...) vele szemben a valódi
létezés hona az ideák régiója...". (Pais István: A görög
filozófia)
Luther abszolút így gondolkodott. Miután a római egyház azt állította, hogy az evangéliumot testesíti meg, el kellett viselnie, hogy a "jó hír" korrupt formáját Luther összeveti az eredeti romlatlan vízióval.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése