2013. 06. 03.
Mózes első könyvében olvashatunk Ábrahámról.
A Bábel
tornyáról szóló történet után az Ószövetség már nem az egész emberiség történetével
foglalkozik, csupán a kiválasztott nép sorsával, melynek ősapja Ábrahám.
Pál
apostol (Gal 3, 6-7, Róm 4, 1-3) a hit emberének nevezi, s valóban az Úr
elhívja egy különleges feladatra:
Menj el földedről,
Rokonságod közül és atyád házából
Arra a földre, amelyet mutatok neked!
Nagy néppé teszlek,
És megáldalak,
Naggyá teszem nevedet,
És áldás leszel.
Rokonságod közül és atyád házából
Arra a földre, amelyet mutatok neked!
Nagy néppé teszlek,
És megáldalak,
Naggyá teszem nevedet,
És áldás leszel.
(1Móz,
12, 1-3)
Ábrahám
az északi Háránból
indult délre, a tejjel-mézzel folyó Kánaán felé. Sikemben oltárt épített az úrnak, aki újra megjelent
neki. Aztán éhínség (!) támadt Kánaánban, s Ábrahám Egyiptom felé vette útját. Emberi gyengeség, előrelátás,
ravaszság? Ábrahám
előre tudta, hogy a fáraó szemet vet feltűnően szép feleségére, Szárajra,
s férjét el fogja tenni láb alól, ezért rábeszélte az asszonyt, hogy vallja
magát húgának. Így is történt. Miután Szárajt a fáraó házába vitték, (a hatalom mindig
magának akar kedveskedni), az Úr megbüntette az uralkodót, s Ábrahám
kincsekkel megtetézve visszakapta feleségét. Hebronban telepedett le.
Az Úr
pártfogolta kiválasztott emberét, de Ábrahám sem hagyta cserben az övéit, pl.
unokaöccsét, Lótot. Amikor elváltak, s Lót
a termékeny Jordán
völgyébe indult, az Úr megerősítette ígéretét: „Emeld föl a tekinteted, és nézz
szét arról a helyről, ahol vagy, északra, keletre és nyugatra. Azt az, amelyet
látsz, neked és a te utódaidnak adom örökre. Hasonlóvá teszem utódaidat a föld
porához: aki meg tudja számolni a föld porát, az tudja megszámolni a te
utódaidat is.” (1Móz, 12, 14-15)
Később Ábrahám
kiszabadítja Lótot a fogságból, mint ahogy ki kell mentenie Sodomából
is. Az Úr
persze folyamatosan megjelenik választott emberének. Látomások és álmok
erősítik meg hitében. A legfontosabb a szövetségkötés:
Én vagyok a mindenható Isten.
Élj nekem tetsző életet,
És légy feddhetetlen!
Megajándékozlak szövetségemmel,
És nagyon naggyá teszem utódaid számát.
1Móz. (17, 1-2)
Élj nekem tetsző életet,
És légy feddhetetlen!
Megajándékozlak szövetségemmel,
És nagyon naggyá teszem utódaid számát.
1Móz. (17, 1-2)
Ettől kezdve nevezi az Úr Abrámot Ábrahámnak! Először az egyiptomi
szolgálólány, Hágár, szüli neki Izmaélt, aki majd
az arabok őse lesz. Száraj azonban még különlegesebb szerepet játszik
a történetben: az Úr Izsákot ígéri Ábrahámnak: "Azután
ezt mondta Isten Ábrahámnak: Szárajt, a feleségedet ne nevezd többé Szárajnak, hanem Sára legyen a
neve! Mert megáldom őt, sőt fiút adok tőle neked; megáldom őt, és népek
támadnak belőle, népek királyai származnak tőle." 1Móz. (17,
15-16)
Az Úr Ábrahám hűségét, hitét próbára teszi. Folyamatos dráma, tragédia nélkül.
Ábrahám még a fiát is föláldozta volna az Úrnak. („Nem tagadtad meg tőlem a
fiadat, a te egyetlenedet…", szólt az angyal Mórijjá hegyén.)
1Móz. (22,12 ) Ábrahám csak akkor nyugszik meg, amikor Izsák
is felnő a feladathoz, méltó lesz arra, hogy folytassa azt, amit atyja
elkezdett:
„Akkor elhunyt Ábrahám, meghalt késő vénségében, öregen, betelve az élettel…”
(1Móz, 25, 7)
Rembrandt: Izsák feláldozása, hu.wikipedia.org |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése