2018. szeptember 7., péntek

Születésnap


     
1749.08.28. - 1832.03.22

      Kétszáz évvel ezelőtt (legyünk pontosak, 1818. augusztus 27-én) a nagy Goethe alaposan melléfogott, írja Gustav Seibt, a Süddeutsche Zeitung esszéistája, akadémikus. A színhely Karlsbad, ahol is Goethe láthatóan jókedvűen (high spirits) üdvözölte orvosát, dr. Rehbeint, aki a délelőtti órákban felkereste a mestert, s hogyléte felől érdeklődött. Goethe borral kínálta: igyon az egészségére. Rehbein zavarba jött, no de excellenciás uram, csak holnap van a születésnapja!


     Goethe kéri a naptárát, mely olyan lehetett, mint ma egy határidő napló. (Gothaischer verbesserter Schreib-Calender) Tanulmányozza a bejegyzéseket. Sajnálatos módon sok a javítás. Általában titkára írja be diktálás után az eseményeket. Goethének olykor betűznie kellett. Az idegen nevek, rajongó előkelőségek! Karlsbadban! Az ellenőrzés után kijelenti: „Ma tévedésből rúgtam be!” Ez történt. Pedig gondoljuk meg, hogy a „percek aszkétája” (Minutenasket, Seibt költői jellemzése) milyen féltékenyen óvta minden percét. Csak ő tudta, milyen nagy kincs az idő.


     Fiának írta:


                         Hatvanat számlál az óra,

                         Egy nap tied több, mint ezer.

                         Fiam, figyelj a szómra:

                         Ne hagyd, hogy tétlen múljon el.


*


     Amint reggel az órára nézek, rémülten veszem észre, már csak 17 órám van a 24-ből. Pedig örülnöm kéne, milyen sok. Végül hadd idézzem egyszerre Shakespeare-t és Karinthyt (spórolás): a végzetet ugyan nem lehet elkerülni, csupán késleltetni, „csak idő, miért az ember küzd s haladék.” Karinthy Tomi c. monológját ajánlom mindenkinek szíves figyelmébe.

2018. szeptember 4., kedd

Bécsi képek





     Minden igaz, bár csak néhány pillanatra: a fiatalasszony két gyermekével a Ringen, a japán turista, aki a Karlskirchét fényképezi, a fiakerek sora, a Sacher-torta a kávéval. Csupán a Beethoven-emléktáblával van egy kis baj: a mester nem ebben a házban komponálta az Eroicát. A házakat ugyanis – nagyon is elképzelhető – átszámozták. Az eredetit lebontották, igazolva ezúttal is a költőt:

                    „Minden csak jelenés; minden az ég alatt,
                        Mint a kis nefelejcs, enyész.”





2018. április 19., csütörtök

Pécs, a Zsolnay Mauzóleum

2014
Az eozin titka

  Vasárnap (febr. 16-án) 23 °C volt Pécs belvárosában. Fiatal lányok rövid ujjú, fekete blúzban és miniszoknyában igyekeztek céljuk felé. Mi jól felöltözve nézelődtünk. Hátunkon csurgott a verejték.                       


                                                                      *     


     A Zsolnay Mauzóleumban megcsodáltuk a síremlék koncepcióját: a téli napforduló napján (dec. 21.) az ablakon beáradó fény az oltáron levő Jézus-szobron feltárja az eozin titkát. A külső és belső harmóniára való törekvés művészi megvalósítása is tökéletes volt. Egy csempét azonban nem megfelelően illeszkedve raktak fel. (Négy csempe alkot egy kört!) Ennek az a jelentése, hogy a legnagyszerűbb emberi alkotás sem lehet tökéletes.

2018. március 18., vasárnap

Győri séta

      Szombaton, még a beharangozott hóvihar előtt, nagy sétát tettünk Győrben. Könnyen elérhető a Railjettel. A Baross utcában a Szent György-díszkút (Rieger Tibor alkotása, 1998) fogadott. (Friss Kossuth-díjas!) Ő készítette el Fekete István portréját is, mely a Batthyány-ligetben áll. Mellette Móra Ferenc mellszobra, mindkettő Rieger Tibor műve, 2015-ből. A Gárdonyi-szobor régebbi (1927), Zászlós István műve.
     Utunk innen a Borsos Miklós Múzeumba vezetett, melynek 1978-től az egykori püspöki udvarbíró háza ad otthont. (Itt még sose jártunk! A képekhez a szövegeket én választottam.)


     "Ne féljetek, mert Jézus Krisztus küldött engem hozzátok, hogy megszabadítsalak titeket a sárkánytól. Ezért higgyetek Istenben és keresztelkedjetek meg, akkor megölöm a szörnyeteget."
                                                                               A legendából



     "A kis ház is megfehéredett, összehúzódott, becsukta ablakszemét, mintha helyet kérne a nagy dunyha alatt, amelynek puha, fehér pehelytömését most szitálja a tél vastagon és bőkezűen." 
                              (Fekete István)


                                       "Vágytam, nem is tudom már, mennyi éve,
                            meghitten járni újra köztetek,
                            harangvirágos, omló föld ölébe
                            olyan nagyon miért siettetek?"
                                                                                  (Áprily Lajos)


                                       "A seb, mit rajtam vad kor ökle zúzott,
                            sötét heggé simult minden dalon.
                            De mint a monda tóba hullt harangja,
                            a mélyben él az ember-fájdalom."
                                                                                          (Áprily Lajos)



                                              "Én Istenem, legyek vidám,
                                 hogy házamat vidítni tudjam.
                                 Mosolyogjak, ha bántanak
                                 és senkire se haragudjam."
                                                                                   (Áprily Lajos)



                                          "Minden szörnyűbb, mint hittem akkor
                                   fiatalon...
                                                                        (Szabó Lőrinc)



                           "Csínján velem majd, bölcs hársak, akácok:
                    bírák, vegyészek! Végső szó jogán
                    fedjétek föl, e szívig ha leástok:
                    kiáltó vétóm volt a csönd s magány."
                                                                              (Illyés Gyula)




    "Mélységesen megindít, hogy független emberként dolgozhatom abban a korban, amelyben oly sokak sorsa a függőség, és hogy gyakorlati munkám mellett továbbra is a szellem területén működhetem."
                                                    (Albert Schweitzer)

2018. március 15., csütörtök

Vörösmarty: Éj és csillag



Éj vagyok, te csillag,
Fényes és hideg,
Én setét a bútól
S vágy miatt beteg.
 

Általad homályom
Fájva összereng,
Míg fölötte arcod
Istensége leng.
 

Szép sugáraidtól
El nem alhatom,
Mégis éber kínnal
Hozzád álmodom;
 

Fel kivánom vinni
Amit rejt a hit,
A föld gyermekének
Édes titkait,
 

Mit nem esküdött szó,
Nem sugott ajak,
Amit bánat és éj
Gondolhattanak.
 

Fel kivánom vinni
Gyászos arcomat,
Hogy világosabb légy
Árnyékom miatt.
 

S mint inkább leendek
Bútól fekete,
Annyival dicsőbben
Kezdj ragyogni te.
 


El kivánok veszni
Fényben általad:
Érezzem csak egyszer,
Egyszer lángodat.
 


                      1841. január 10. előtt
     Jegyzetek egy érettségizőnek


     A vallomásos, lélekállapotot kifejező versnek már a címében megjelenik az ellentét, mely átszövi az egész verset: az éjszaka és a csillag, a sötétség és a fény ellentéte:


     „Éj vagyok, te csillag,

      Fényes és hideg.”


     Ehhez az ellentéthez kapcsolódik még a vallásos motívum, melyben az imádott nő istenhez hasonló mivoltáról van szó: „arcod istensége”, melyre a föld gyermeke gyászos arccal tekint föl.

     A vershez fűzött lábjegyzetből megtudjuk, hogy a mű 1841 előtt keletkezett, s talán már nem a Perczel Etelka-élményből fakad, s még nem Csajághy Laurához szól, aki később a költő felesége lesz. Ebben a versben a szerelmi érzés, a szerelemvágy és annak reménytelensége fogalmazódik meg. Ez önmagában is olyan ellentét, mely jellemző az európai szerelmi lírára a középkortól kezdve a romantikáig. (Dante, Petrarca, a Minnesängerek) Vörösmarty a romantika jegyében alkotott. Erre a korstílusra a végletes szenvedélyek, nagy ellentétek jellemzőek. Nyomon követhetjük ezt bölcseleti vagy közéleti verseiben is. (A Szózat is mennyire végletes: élet és halál a tét!)

      Ha az Éj és a csillag lényegét meg akarjuk fogalmazni, akkor legjobb, ha összevetjük az első és az utolsó versszakot. (Keret!) Az első versszakban benne van az éj és a csillag, a vágytól beteg költő és a fényes, de hideg nő ellentéte. Az utolsóban is ott van a vágy, (ismétléssel fokozva, szinte felkiáltásszerűen), hogy a „hidegség” feloldódjon, s a költő egyesüljön a fénnyel, a lánggal.

     A kereten belül 3x2 versszakra oszthatjuk a verset. A 2. és a 3. kulcsmotívuma a fájdalom és a kín, melyek szemben állnak a magasban lebegő szépséggel.  A 4-5., illetve a 6. és a 7. versszak párhuzamba és ellentétbe állítható. Mindkét rész ugyanúgy kezdődik, a fent és a lent ellentétével: „Fel kívánom vinni…” (Anafora). De míg az első (4-5) központi motívuma a hit és az „édes titok”, addig a második (-7) a fény és a sötétség ellentétére épül: minél sötétebb, feketébb a költő éjszakája, annál inkább ragyog a csillag.

     A vallásos nyelvezetre már találtunk példát, de lényegesebb az, hogy amint a hívő buzgón vágyódik arra, egyesüljön az istenséggel, úgy kívánkozik a költő a viszonzásra.

     A romantikus költészetre a festőiség és a zeneiség jellemző. A sötétség és a fény különféle árnyalatait érzékelteti a költő: éj, setét, homályom, gyászos, árnyék, fekete az egyik oldalon, fényes, sugár, világosabb, ragyogni, fény, láng a másik oldalon. Félrímek kötik össze a sorokat. A vers ritmusát a trocheusok adják. 


     „Szép sugáraidtól

-    u/  - u / -  -

     El nem alhatom…”

-     u/ - u/ -


A túlzott szabályosságot a sorátlépések (enjambement) enyhítik, lendületessé téve a versszakok egymásutánját.

     Az ismétlések közül az anaforát már említettük, fontos még az utolsó előtti sor utolsó szavát, egyszer, megismétli a költő a következő sor elején!

     Őszintén szólva, kicsit Almanach-ízű a vers. (Mennyire jobban illenek Vörösmartyhoz az apokaliptikus látomások! A csöndes, az el nem mondott szenvedés rajza ez.) Többször el kell olvasni, míg fölfedezi az ember a kompozícióban rejlő művészetet, ahogy versszakról versszakra halad a csúcspontig. S innen kapcsol vissza az első versszakhoz.