Egy Klimt-grafika |
1.
nap
(Pünkösd hétfő)
Ünnepnapon látogatható a közelben levő
Klimt-villa. Nyilván fordítva tartottam a térképet, azért volt olyan nehéz
eljutni a Feldmühlgasse 11-be. Itt volt Klimt utolsó műterme 1911-től 1918-ig.
Főleg tájképek és természetesen női portrék fémjelzik ezt a korszakát. (A
nyarakat főleg az Attersee partján töltötte.)
A földszintes kerti házat 1923-ban az új
tulajdonos építtette át neobarokk villává. Az eredeti berendezésből sajnos
kevés maradt meg. Mostanra helyreállították a "fogadószobát", s
megkerült a műterem néhány fontos tartozéka.
A Klimt-villa |
*
A Spanyol Lovasiskola bejáratánál egy
fantasztikus Sacher-torta. Majd séta a Volksgartenben, mely most is tele volt
rózsával, s talán a pünkösdre való tekintettel sok emberrel.
Virágok közt |
Hazafelé a Hietzingi főutcán rátaláltunk
arra a házra, ahol utolsó éveiben Schiele lakott. Érzékelhetővé vált Klimt és
Schiele között a mester-tanítvány viszony.
Hietzingben élni és halni |
2. nap
Spanyol Lovasiskola. Délelőtti gyakorlás,
munka. Roppant fegyelmezetten. Félóránként váltották egymást a lovasok. Feltűnt
egy csinos lány a lovasok között. Egy főfő kiképző csak vele foglalkozott. Az
utolsó félórában is ugyanez a helyzet. Egy fiatal, fekete lipicain lovagolt,
mely még nem veszítette el sötét színét. A többi ló szőre már mind fehér vagy
szürkésfehér lett. Ez a menetrend.
Sorakozó |
*
A lengyel származású Andjé Pietrzyk szobra
Nagy Sándor lovát, Bukephalost ábrázolja. Talapzat nélkül, méltóságteljesen lebeg
a fejünk felett. (9 méter magasban lépked, 5 méter hosszú, 16 tonna súlyú!) Ha
mindenképpen jelentését keressük: nem a hadvezér fontos, hanem a ló!
Bukephalos |
A lovak az irodalmi művekben is nagy
szerepet játszanak. Kedvenceim Akhilleusz beszélő lovai: Xanthos és Baliosz,
akik óvnák urukat a végzetes hibától. De a görögök tudták, minden
figyelmeztetés hiábavaló. Közelebb áll hozzánk Tolsztoj Foltosa, akit másságáért
kiközösítettek társai. (A Vígszínházban Garas Dezső játszotta.) Amit legutóbb
olvastam: Székely János A nyugati hadtest c. kis könyvéből a Pálinkás nevű ló
története. Persze az egész könyv kivételesen nagy alkotás.
*
Időnként feltűnt egy gyalogos, aki
eltakarította a lócitromot. Hierarchia.
*
Délután az Albertinában Schiele.
Klimt szépségkeresésénél Schiele tovább lépett: az expresszionizmus kíméletlenségébe. Kétségtelen, amit ábrázol, az borzalmas és ijesztő. Mégis úgy tűnik, el kellett
jönnie ennek a lélekkifordító pillanatnak (vagy száz éve már). Később a
széthullt Monarchia országai a
"hősi halottaknak" fognak állítani mindent elfedő, hazug emlékműveket. Mi vessünk egy pillantást arra, hogyan rögzíti Schiele a dicstelen jelen képeit,
lemeztelenítve az embert.
Schiele: Eduard Kosmack arcképe, 1910 |
A spanyolnátha vitte el 28 évesen, nemcsak
őt, előbb hat hónapos terhes feleségét is.
Több áldozata volt a spanyolnáthának, mint az I. világháborúnak.
A torz, a szenvedő ember portréi kiszolgáltatottságot,
sivárságot sugallnak. Aktképei is. A
(proletár) gyerekképekkel ugyanez a helyzet. Az effajta művészet nem tud
segíteni az emberen, csak ráébreszt arra, milyen világban élsz.
3.
nap
Éjjel viharos szél söpört végig Bécsen.
Valamit nagyon csapkodott a szél a
háztetőn. Egy manzárdszobában hallgattuk az elemek játékát. Reggelre 15 fokra hűlt le
a levegő, s az eget felhők borították .
*
Első állomásunk a schönbrunni Wagenburg
volt. Itt gyűjtötték össze azokat a hintókat, melyeket az udvar a múlt
századfordulóig használt. Csodálatos gyűjtemény. Hozzákapcsolták a Mária
Terézia születésének 300 évfordulója alkalmából készített emlékkiállítást.
Számunkra a legérdekesebb az a családi kép volt, melyen rajta volt mind a 11
élő gyermeke, s az apa, Lotaringiai Ferenc István is. Aki nem lehetett osztrák
császár. Vigasztalhatta azonban az a tudat, hogy német-római császárrá
koronázták. Mária Teréziának volt az a küldetése, hogy a birodalmat megőrizze a
széthullástól, s bevezessen bizonyos reformokat.
Egy a sok közül |
A
Wagenburgból
föl a Glorietthez. Onnan
kanyargós úton le a Hietzinger
Haupstrasséra, megkeresni azt a helyet, ahol elfogadható áron ebédelhetünk.
Újra vissza a schönbrunni parkba, a fémből
és üvegből épült Pálmaházba. Remekül illeszkedik az óriási zöld ligetbe. Vajon
miért megnyugtatóak az óriási pálmák, s lábuknál elhintve a sok virág?
Parkrészlet |
*
Vissza a
kis étkezőbe (Beisl zum Seidl). Fáradtság.
4.
nap
Ma a Naturhistorisches Múzeum volt napirenden. Azért akartam
feltétlenül megnézni, mert úgy gondoltam, hogy Angelo Soliman nyomára
bukkanok. De sehol sem találkoztam
nevével. Mintha nem is létezett volna. Soliman eltűnt az idők mélyén. S ha
Péterfy nem írja meg történetét (Kitömött barbár, 2014), akkor nem is tudnánk
róla.
Naturhistorisches Museum |
Aztán végigjártuk az aktuális kiállítást
is: Katzenkorb & Löwengrube (Macskakosár és oroszlánverem - Természet és
művészet Cranachtól Klimtig). Ami a megnevezett festőket illeti, csak halvány nyomokban
fordultak elő. Csupán nagy nevükkel csábítják a látogatót. Mindenesetre óriási
az anyag: szobor, kisplasztika, festmény, rajz. És valóban a macskák és az
oroszlánok állnak a középpontban. Vallás, mitológia, irodalom fonódik egybe.
Majd
besétáltunk a múzeum legmonumentálisabb kiállítására, mely az ősrobbanástól
kezdve mutatja be az élet fejlődésének évmillióit, mígnem megjelenik a
neandervölgyi ember, majd az "értelmes ember".
Már
egy korábbi látogatásunk alkalmából megfogott a Willendorfi Vénusz. Lehet, hogy
azért, mert a találékony régész a Vénusz nevet adta a picike szobornak, arra
gondolva, hogy néhány ezer év múlva felbukkant a habokból a valódi Vénusz.
Willendorfi Vénusz |
5.
nap
Ekkor szántuk el magunkat arra, hogy
megnézzük a földalattinak azt az állomását (Hietzing), melyet Otto Wagner
tervezett (1898) külön Ferenc József számára. (Érezhető a barokk hatás is,
miközben a részletek teljesen mások!) A császár innen könnyen elérhette volna a
schönbrunni parkot, s benne nyári rezidenciáját.
Csak neki |
Ferenc József azonban csak kétszer volt
itt. Nem szerette az újításokat. Pedig Wagner itt is tekintettel volt a
különleges követelményekre: külön váróterem a kíséret részére, s külön dolgozószoba
(íróasztallal!) várta a hivatalnok császárt. Nem beszélve a szecessziós
drapériáról, s Carl Moll monumentális bécsi látképéről.
Mindezt sajnos nem láthattuk, mert a kis
múzeum csak hétvégén van nyitva.
Nem maradt más hátra, mint gyönyörködni a
Schönbrunnban. A legszebb háttér a Mária-templom. Alapjai nagyon régiek, s egy
Mária-képhez kapcsolódó legenda tette híressé: amikor a törökök ostromolták
Bécset, a kép mentett meg négy embert a haláltól. Magyarok (nem tévedés, volt ilyen), de főleg törökök
pusztítottak újra és újra, majd a 18. századtól megkímélte a háború, mígnem
1945-ben lebombázták. (A Pálmaházat is!) 1947-ben kezdődött el az újjáépítés.
A hietzingi bejárat |
A templom előtt áll I. Miksa mexikói
császár szobra (1871, Johann Meixner). Maximilan Ferenc József testvére volt.
Kapott egy kis részt Schönbrunn parkjából. Tizenhét évesen tervezett ide egy svájci
stílusú faházat, a "Villa Maxing"-ot. Később a Miramare kastély
kialakításában is részt vett. Utólag okos az ember: fölösleges volt beleélnie
magát Mexikó császárának szerepébe. A "körülmények" szerencsétlen
összejátszása folytán 34 évesen kivégezték.
Szomorúan indultunk haza. A látnivalók
száma végtelen, pénzünk azonban elfogyott. Útitársainknak is köszönjük az
inspirációkat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése