2016. december 27., kedd

Június (archív, 2015. 06. 14)





     Vasárnap délután kirándulás Kőbányára, második hazámba (X. kerület).  Ott van ugyanis a Szent László Gimnázium. A Pataky Művelődési Házat átnevezték Kőbányai Kulturális Központtá. Pataky István szobrának a helyét átvette Lechner Ödön. Ő tervezte a templomot és a gimnáziumot. Az utóbbit Vágó Józseffel együtt. (Patakyt 30 évesen kivégezték Sopronkőhidán, de ellenállónak lenni ma nem érdem.)
                                                           *
     Nagy ugatásba kezd Lina hajnali ötkor. Kinézek az ablakon, semmi különös, de Lina biztosan olvasta Szabó Lőrinc versét: Semmiért egészen!
                                                           *
 Illyés: Nyári újév
1
     Kánikulában buja rózsafáról
     nyesi a szomszéd már a — hervadót.
     Úgy szólnak — s abban is az elmúlásról —
     hogy túlvigan rikongnak a rigók.

2
     A bohó-piros, a híg-édes cseresznye
     mellett már savanyú-mosolyú meggy.
     Kettős ízükkel nyelvem az eszembe
     azt juttatja: minden jó s rossz: elegy.

3
     Nem Szilveszter az év igazi vége —
     Férfinak annál zordabb forduló
     a június nap-éj-egyenlősége —
     (Nyárfák pihéje dől, akár a hó.)

4
     Januárban még minden újrakezdés,
     naponta több fény: diadal, remény
     föl s föl! S e nyárcsúcsban is ott a lent! és
     megállni — hol? — túl év s remény felén!

5
     Kínja örömét: lányom holnap hozza
     haza — már tizenkét napos! — fiát.
     Új időszámítást kap szoba, konyha.
     Perceit is másképp veri a világ.

     A fenti verset Illyés első unokájának születésére írta (1976). A naplóbejegyzés rávilágít a versírás folyamatára is. "Délután újabb farigcsálás a versen. Nem küldöm el. Szinte babonás érzés: ne üssem hírré, hogy Bálintunk van. (Még nincs beceneve.) Flórának változatlanul tetszik a vers, de a legelső formájában." (Napló, 5, 424)
                                                                  *
    Weöres Sándor A teljesség felé c. kötetének Szembe-fordított tükrök c. verséből származik a két sor, amit majd a Holdon helyezhet el a Puli űrszonda. ( Forrás: Kultúrpart) Nekünk szerencsénk volt, az iskolai könyvtár ajtajára függesztette ki Enikő:
     „Egyetlen ismeret van, a többi csak toldás:
      Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra.”


Medvecky Jenő portréja Weöres Sándorról, 1946



Az iskolai könyvtárban



2016. december 20., kedd

Panis angelicus



  




     César Franck (Liège, 1822 – Párizs, 1890) alkotása a Panis angelicus c. rövid motetta. Szövege az Aquinói Szent Tamás által írt „Sacris solemniis” kezdetű himnusz utolsó előtti versszaka:

                    Panis angelicus
                    fit panis hominum;
                    Dat panis coelicus
                    figuris terminum:
                    O res mirabilis!
                    Manducat Dominum
                    pauper, servus et humilis,
                    pauper, servus et humilis.

                    Mennyei kenyér 
                    Ez lesz az egész emberiség kenyere; 
                    Kenyér az angyali seregtől 
                    Ez minden képzelet vége. 
                    Ó, csodálatos dolog! 
                    Isten e teste táplálja 
                    Még a legszegényebbeket is, 
                    A legszerényebb szolgát. 


2016. december 19., hétfő

Brahms: 1. zongoraverseny

     A mű megalkotásának folyamata hosszúra nyúlt. Első változata, egy zongoraszonáta, 1854-ben született meg. A teljes mű 1857-re készült el, bár az 1. tételt Brahms többször átdolgozta.
     Bemutatójára 1859-ben került sor. Brahms ekkor huszonöt éves volt. Öt nappal később Lipcsében kifütyülték.
     Az érzelmi indíttatást Schumann öngyilkossági kísérlete adta. Ez nyomja rá a bélyegét az 1. tétel nagy ellentételeire. Szenvedély, gyász, boldogság, ünnepélyesség és kétségbeesés - szonátaformában.
     Az adagióban (2. tétel) Brahms Clara Schumann gyengéd portréját rajzolja meg. Benedictus qui venit in nomine Domini. (Áldott, aki az Úr nevében jön.) Ezt jegyezte föl Brahms az adagio kottalapjára.
     A rondó (3. tétel) felépítése Beethoven 3. zongoraversenyéhez hasonló. A lendületes témát, melyet a zongora vezet be, a zenekar megismétli és variálja.

Íme egy előadás:

 
    


Petri: Smiley reggelije (archív, 2015.06.21.)








Ó, ez a foszlós semmi!
Elomlik az ember szájában,
mint a tejeskalács.

Új év, új gyilkolások, cselszövések,
amik újabb gyilkolásokhoz vezetnek;
hiába becézik ma logisztikának:
kés, damil, hangtompítós pisztoly,
jégcsákány, cián –
ebben végződünk, mint körömben az ujj.

Egy „helyi” háborút kirobbantunk
a saját helyi érdekeink védelmében.
Hergelj fel pár száz hülye indiánt,
kicsit lövöldöznek, azt hiszik…
Aztán jön a hadsereg hernyótalpa.
Nem is olyan nagy baj,
egy kicsit éltek.
A külügy elhatárolja magát
(mellesleg tényleg nem emlékezik,
hogy mit is gondol tulajdonképpen,
mert közben a politikai mező
merőben átrendeződött.)

Nyugdíjas vagyok. Méz aranylik,
szőlő szemez velem, vajgolyócskák,
friss füge Tuniszból,
piritós damasztszalvétában,
kávé illatozik.
Ülök a téliesített verandán,
kockás skót takaró vén térdemen.
Az ablakon át mókusokra látni,
fantasztikus, ahogy fürkésznek, szaladgálnak.

A francba! Megvan még a jó öreg Waltersem!
Meg a tizenkét hamis útlevelem,
amit basztam leadni, amikor úgymond
bejöttem a hidegről.
Seggfejek. Van pár tízezer fontom.
Ez az én akcióm lesz. Senki
Sir Ez meg Az. Most majd meglátják.

Végre valamit majd jóvá teszek.
Mindig csak a parancsok, most
egy uram lesz, a lelkiismeret.
Nem ismerek
többé Istent, csak embert…

Bassza meg! A méz mindig a szakállamba ragad!
Hová is? Valamelyik …-isztánba megyek.
Ott ismerem az összes megkenhető ügynököket,
majd azt hiszik, meghülyült az öreg,
nyilván lábába száradt az esze,
de ha adok ezer fontot, nesze, nesze!
Akkor lesz hálózat, infrastruktúra,
TNT, madzag, kiképzőbázis, minden, ami kell,
dezinformátorok, kettős ügynökök,
szükséges áldozatként bájos kicsi nők,
és akkor elbánok akárkivel.

Miket is beszélek itt össze-vissza?
Hogy nem szégyellem magam?
Egy életen át áltattam magam.
De akkor legalább nem holmi eszmét
szolgáltam, csupán csak egy hivatalt;
jóllehet akkor is áltattam magam,
azt képzeltem, hogy rosszból lesz a jó,
így lettem odvas, szárazon koppanó dió.

És ez a reggeli is!
Hogy néznek ki az olvadt vajgolyók!
Megposhadt a posírozott tojás is,
s az egykor pompás piritóskenyér,
mint vénember- vagy csecsemőtenyér,
a szilkében megikrásodott a méz.
És én? Mint a dzsemen a hirtelen penész.

Az egész világ megpenészedett,
de alant forr valami, nem tudom,
hogy mi, vagy inkább nem akarom
tudni, mivelhogy nagyonis tudom.

No, jer hű Waltersem, sohasem vettelek
igénybe, na, ne könnyezz, vén gyerek,
ez a sok ész hiúnak, hülyének bizonyult,
tolong a jelen, üres urna a múlt.
Gyerünk, Walters, ehhez nem kell szülész, se bába,
elintézzük a könyvtárszobába’


John le Carre, www.libri.hu
John le Carre, www.libri.hu

     A vers 1994 márciusában jelent meg a Holmiban. A címben is szereplő George Smiley, titkosügynök John le Carré regényeiben szerepel. A nyugdíjba vonult hős reggelije közben meditál az ügynökök szerepéről általában, majd új akciót tervez, de most már csak a saját lelkiismeretére hallgatva. Ugyanakkor érzi, hogy tevékenysége hiábavaló lenne. A kétségbeesetten kapkodó Smileyban Petri félig-meddig önarcképét festette meg. Drámai monológ, mely azért mulatságos, mert egyforma súllyal esik latba a szakáll és a hangtompítós pisztoly.
     Érdekes  az egyik sora: "alant forr valami". Petri jó jósnak bizonyult 1994-ben.

Azzal vádolnak... (archív, 2015. 11. 25))







Vigyázok rád
     Azzal vádolnak, kutyám, hogy 0-24 órában ugatsz. Ugye nem igaz! Néha evésre is használod nagy pofádat.
                                                            *
     Ars poetica
     Valéry 1919-ben így válaszolt a „Miért ír Ön?” körkérdésre: „gyengeségből.” (Kalligram, 2015. jún.)
                                                           *
      Szophoklész a Philoktétészben bemutatja, hogy a megbántott Philoktétésznek is megvan a maga igazsága, s a közösségnek, mely Trója vesztére tör, szintén. Az utóbbi az erősebb.
                                                           *
      Schillert olvasva
      Az Ármány és szerelem sok dologban hasonlít a Rómeó és Júliához. Shakespeare-nél a vétek a másik családhoz, klánhoz, táborhoz való tartozás. Schiller drámájában a polgári osztály védtelen a felsőbbrendű gőg ellen.
      A „Don Carlos”-ból drámaírónk hozzávetőleg ezer sort húzott ki. Így is majd vagy háromszáz oldal. Mégsem kell sokáig várnunk, hogy találkozzon a címszereplő és a királynő, aki szépséges mostohaanyja Don Carlosnak. 
      Ez után, azt hiszem, Euripidész Hippolütoszát fogom olvasni. Ott Phaidra lobban szerelemre mostohafia iránt.

      Az élet bonyolultabb, mint gondolnánk.
                                                          *
      Álom
      „Lefogadom, hogy nem olvastad az Isteni Színjátékot, nem csodálom, ki olvas ilyet? Piszok egy szöveg, megmondom, belevaló tag, aki átrágja rajta magát, nem csoda, hogy én is elakadtam. Voltaképp arról szól, hogy Dante bejárja az alvilágot, persze nem tök egyedül. Vergilius vezeti, nekem ez sok, és nem azért, mert legyeket ajnározott. Őszintén! Ki a franc ismeri Vergiliust? És egyébként is, nem sokkal jobb egy családtag? Már ha van odaát közülük valaki. Ha én vagyok Dante, akár válogathatok is, és engem holt biztosan a fater vezet. (…) Nyomós okom van rá, hogy Vergiliust a faterra cseréljem, és legyen elég ennyi.

- Látod, apa? Itt tanítottál horgászni.
A fater meg csodálkozó szemeket mereszt és ragyog a boldogságtól:
- Csakugyan?
Aztán megállunk valahol a városban egy sarki cukrászdánál.
- Itt vettél nekem hókiflit minden nap, amikor az óvodába vittél.
Mondani se kell, sosem horgásztunk, a büdös életben nem ettem hókiflit, azt sem tudom, mi az, óvodába meg a nagyi hordott.”
                              (Centauri: Jégvágó, 374)
                                                         *
      Bepasiztunk! 
     Ez a címe annak a zenés játéknak, melyet most láttunk a Madách Színházban. Détár Enikő, Koós Réka, Ladinek Judit jó hanggal, szuperszonikus energiával énekelnek. A színpad előnye, hogy három dimenziós, közvetlen élmény. Látsz valakit, akivel sajnos sose találkoznál, s azt hiszed, csak neked énekel. (Bár a bepasizni szót nem kedvelem, a társait sem: besírni, behalni…)
      Elénekelték Tina Turner egyik híres dalát is. Rolling on the river:


2016. december 17., szombat

Itt az írás, olvassátok (archív, 16.I.19)

     

     Érdemes újraolvasni, mi volt fontos egy évvel ezelőtt. Szorgalmasan olvastam, de van még restanciám. Biztos, hogy azóta újabb listák készültek. Jó lenne tudni, mi változott.



     Lista

      2015 végén a Zeit összeállított egy 15-ös listát az ifjú évszázad legjobb regényeiből. Ismered őket? Mondd, te mit választanál?

1. Jonathan Franzen: Javítások (amerikai, magyarul 2012)
2. Jennifer Egan: Look at Me (amerikai, 2001)
3. Orhan Pamuk: Hó (török, magyarul 2005)
4. Daniel Kehlmann: A világ felmérése, (német, magyarul 2006)
5. Marie NDiaye: Három erős nő (francia írónő, anyja francia, apja szenegáli, Berlinben él, magyarul 2012)
6. Nádas Péter: Párhuzamos történetek, (2005)
7. Haruki Murakami: 1Q84 (japán, magyarul 2011-2012)
8. Herta Müller: Lélekzethinta (német, magyarul, 2010)
9. Vlagyimir Szorokin: Hóvihar (orosz, magyarul 2011)
10. Michel Houellebecq: Térkép és táj (francia, magyarul 2011)
11. John M. Coetzee: Diary of a Bad Year (dél-afrikai, Ausztráliában él, 2007)
 
12. Chimamanda Ngozi Adichie: Americanah (nigériai, Amerikában és Nigériában él, 2013)
13. Karl Ove Knausgaard: Min Kamp (norvég, 2009-2011)
14. Rainald Goetz: Klage (német, internetes napló, 2008)
15. Roberto Bolano: 2666 (chilei, 2004, olvasom, hogy 2003-ban meghalt.)

     

      Franzen
    
     Franzen
 
a Diszkomfortzóna c. kötetében (2015) sokat foglakozik Charles M. Brown képregény-figuráival, akikben önmagára ismer. Érdemes lenne megnézni a Peanuts (Semmiségek) c. sorozat alapján készült animációs filmet. Decemberben mutatták be. A csetlő-botló Charlie Brown és kutyája, Snoopy persze elsősorban a gyerekek számára lenne nagy öröm. (Bár ki tudja?)
     A felnőtteknek nem kevesebbet ajánlok, mint a
 Faustot. Franzen erről is szól! 
     Érdemes lenne összevetni a két alkotást. Itt a főhős ugyan nem kisiskolás, inkább nyugdíjas korban van. De neki is szüksége van egy segítőtársra, aki először kutya képében közeledik, s csak később derül ki róla, hogy ő bizony nem más, mint Mefisztó.
      (
Lina csöndesen alszik. Meddig őrzi makacsul inkognitóját?)



      Rubin
 
      Szeretem az óriási nagy tréfákat, vagyis az életet.
 Rubin Szilárd a Római négyes c. könyvét a következő apróhirdetéssel kezdi: 
      
 „Kiskeresetű, öregedő, idegbeteg agglegény – atyai ágon galíciai zsidó - , súlyos gerincelmeszesedéssel és gyógyíthatatlan bőrbajjal, feleségül venne régi katonatiszti családból származó, kivételesen jól kereső, fiatal, fiús, nimfácska típusú leányt. Válaszokat ’Vidékre is elmennék jeligére’!”



     Shakespeare
 
     
 „Shakespeare egy maga a teremtés fele.” (Petőfi) Más vélemény szerint műveit nem is ő írta, hanem valaki más, aki szintén Shakespeare-nek nevezte magát. (Homéroszról sem tudni, hogy élt-e, de hogy vak volt, az biztos!)

      Beszorong

      Újabb gyöngyszem a ’be’ igekötő használatához: beszorong. Értem én, hasonló különbség van a ’sokall’ és a ’besokall’ között. De nagyon rossz érzés fog el, ha hallom. Nem felel meg az ízlésemnek.
      További példák: ’beszól’ (ettől szenvedek). Pedig régen is volt efféle, pl. a ’beolvas’ ige. Úgy látszik, amibe beleszületünk, azt természetesnek fogadjuk el. ’Bekérdez’, nem tudom mit jelent. Most olvasom, hogy Demjén Rózsi ’bevédte’ Ákost. (Ne a nevekre figyeljünk!) Persze régen is volt ’bevédte’, akkor mondták, ha a kapus nem tudta kivédeni a lövést, s gól lett belőle.

      Mozdulat

 
      Leesett egy kottalap az állványról. A pulpituson B. T., mellette B. Sch., a virtuóz hegedűs, aki halkan megkérdezi a karmestert, szüksége van-e arra a lapra… Nincs. Így Sch. lábával az emelvény alá pöcköli a papírt. Kezdődhet az előadás.

      Leleplezés

       December elején óriási botrány rázta meg Németországot. A hétvégén sok millió gyermek esett áldozatul egy aljas csalónak. A tettesnek szakálla volt és piros sapkát viselt. (Újsághír)

       Egy blogbejegyzésből

      - Van egy barátom… Várj csak! Hisz az a hűtőszekrényem!

     Mi a skizofrénia?

      „A skizofrénia nem ott kezdődik, amikor valakiben többen laknak, hanem amikor szétköltöztek már.”
(
Centauri: Kék angyal, 179)
      Vizes

      Elegáns utca a Nemzeti Múzeumtól nem messze. Az egyik kapualjban – ócska takaróba burkolózva egy hajléktalan ember mocorog. Fél szemmel tartja a kapcsolatot a világgal. A szemközti palotából kijön egy jól öltözött férfi, s odakiáltja a pislogónak:
- Egy vizes zsemle nem kell?!
      (Utólag szégyenkezem, hogy nekem még ez sem jutott eszembe.)

      Még előtte

      A mai ember más, mint mondjuk a száz évvel ezelőtti. Nézd meg Szentendrén Ferenczy Károly (és gyermekei) műveit. Komolyságot, tisztaságot sugároznak portréi. Még előtte vannak a XX. századnak. A mai embert meggyötörte a történelme.

      Egy angol mondat (nyelvtanulás céljából, nem tudom, honnan való)
    
  „Peace cannot be kept by force, it can only be archieved by understanding.”

2012. június 28., csütörtök

Könyvek

        A Kálvin tértől az Astoriáig tizenegy antikváriumot számoltam össze. Dúskálhat itt, akinek van ideje, kedve, pénze.




















         A zsákmány (ezúttal nem antikváriumból):

1. Weöres Sándor Egybegyűjtött műfordításai három kötetben. (A régi kiadást el fogom ajándékozni.)

2. James Joyce Ulyssese. Először Gáspár Endre fordításában adták ki magyarul (1947), majd Szentkuthynak 1974-ben jelent meg a fordítása, mely 1986-ban javított kiadásban újra napvilágot látott. A most megjelent Ulysses négy fordító munkája. Nagyobb hűségre, pontosságra törekedtek, felhasználva persze Szentkuthy ihletett művét.
         Miért érdemes Joyce-t olvasni? Ilyen mondatokért: „Stephen algebrai úton kimutatja, hogy Hamlet unokája Shakespeare nagyapja, és ő maga apjának szelleme.”
            
         (Szponzor a feleségem: a születésnapjára kapott könyvutalványait rám bízta!)

2012. június 18., hétfő

Lumpi és Blacky

Lumpi

         A Lumpáciusz c. vígjátékban az úrhatnám Zwirn, bár szabó a mestersége, úgy érzi többre hivatott. Amikor méretet kell venni, így méltatlankodik: Az emberek azt hiszik, hogy egy szabó csak miattuk jött a világra.”
         Leim, az asztalos felháborodik, amikor Strudl el akarja venni menyasszonyát: „Szégyellje magát, ilyen nagy hassal megházasodni!” Amikor kiderül, hogy mégse, így lelkesedik: „Strudl, ön jó ember, olyan szép, olyan arányos, nincs is pocakja. Hadd öleljem át!”

Blacky

         Egy kóbor kutya nekitámadt Blackynek, aki nem hagyta magát. Fáradtan, de elégedetten indultunk hazafelé. Felnézett rám: megadtam neki, ugye büszke vagy rám?!
         Blackyvel fontosabb dolgok történnek, mint velem. A környéken minden kutya hörögve acsarkodik, ha meglátja. Ő pedig, mit se törődve velük, könnyed léptekkel sétál. É elbujdosnék a pusztába, ha ennyien fenekednének rám.


2012. február 27., hétfő

Zalaegerszeg

           Tegnap kora reggel Zalaegerszeg felé vettük az irányt. Biztosak voltunk benne, hogy nagyon kedves (rokoni) fogadtatásban fogunk részesülni. Buszunk végigszáguldott a Balaton déli partján, s elhagyva Keszthelyt, majd Hévízt, feltárult a zalai dombos vidék. A tél lecsupaszított mindent, de eltűnt már a hó, a dombhátak barnaságába már időnként zöld is vegyült. A tavasz készülődött a földön és a kék levegőégben.
                       Az volt az örvendetes, hogy városnéző sétánkat egy élénk eszű kisfiú (Tamás nevezetű) vezette – fáradhatatlanul. Itt látjuk Csaba királyfi szobra mellett. 

         Két királyfi

Aztán István király szobrához értünk, majd kértem, hogy Gábor Miklós szülőházához menjünk, mert gimnazista koromban nagy élmény volt Hamletje. Azt megközelíteni senki sem tudta, már a próbálkozás is hiábavaló volt.

                    Gábor Miklós szülőháza

            A barokk plébániatemplomot már régóta szerettem volna megnézni. Bíró Márton veszprémi püspök építtette 1750-1760 között. Építőmestere Tierhardt József volt. Csupán rácson át tekintettük meg a templombelsőt, pedig kíváncsi voltam a Mária Magdolnát ábrázoló oltárképre, a mennyezeti freskókra (Johann Cymbal bécsi mester munkái) és a legrégebbi műemlékre, egy Piétára.
            A plébániatemplom

            Szép volt a napsütésben a Bíróság épülete, mely 1730-32 között épült Donato Felice d’ Allio tervei szerint. Előtte áll Deák Ferenc fekete márványtalapzaton Vay Miklós Deák-szobra. 1879. szeptember 1-jén avatták fel. Innen indult a nagy politikus pályája. Vannak korok, melyek teret adnak a nagy lelkeknek, s olyanok is, melyekben se nagy lélek, se tér.
           Deák Ferenc szobra

            Innen a Zrínyi Gimnázium épületéhez siettünk, melyben 1897-ben indult el az oktatás. Ezért olvasható a timpanonban a „Millenium”. Vasárnap lévén, nem tudtam bemenni a tekintélyes épületbe, s nem olvashattam az emléktábla szövegét, mely szerint „Itt végezte középiskolai tanulmányait 1896-tól 1904-ig Pais Dezső nyelvtudós (1886-1973)”.
              Zrínyi Miklós Gimnázium

            Felfedeztem viszont Keresztury  Dezső mosolygós szobrát a Keresztury Dezső téren (!). Tudtam, hogy itt született, apja három évig volt a város polgármestere. Keresztury harmonikus lélek volt, kiváló tanár. Könyvei, tanulmányai nagy tehetségről tanúskodnak. Végezetül verseskönyvéből idézek, aktuálisat:

               „Fogj ásót, ha a tél megtört, forgasd meg a földet
                 új olytványok alá te is; elteregetve a trágyát
                 bontsd ki a mesd meg a tőkéket, de ügyelj, hogy a sarkot
                 jól válaszd: ne legyen sok a termő szem….”
                                                                   (Féktelen idő, 25. old.)

Keresztury Dezső

2011. december 12., hétfő

Mit kíván a magyar...?


Októberi jegyzetek

 Csongor és Tünde

             Ma délelőtt a Vígszínház Házi színpadán. Egy újvidéki rendező, Puskás Zoltán olvasta el értőn Vörösmarty művét, kihúzta, amit fölöslegesnek tartott, hozzátette a maga látomását, szakértelmét, tudását. Így lett csupán egy felvonás.

                                                                                Az Éj (Venczel Vera)     tozsdeforum.hu

            
     Nagyszerűek a színészek. Ott állnak már a kezdet kezdetén a színpadon háttal nekünk. Venczel Vera, mintha fekete papundekliből kivágott figura lenne.  Majd megelevenedik, s fekete ruhájában csodálatosan, érthetően elmondja az Éj monológját. (Mintha mi mondanánk magunknak legmélyebben átélve.) A sötét, reménytelen elmúlás, az Éj hangja felhangzik az előadás végén is, ezzel záródik a mű. Jellemző azonban, hogy a mű utolsó két sora már elmarad:

                           „Jőj, kedves, örülni az éjbe velem,
                             Ébren maga van csak az egy szerelem.”

             Ebben az előadásban, bár egymásra találnak a szerelmesek, Tünde a képzelt oltár előtt összeesik, meghal. Gyászba borul mindenki, mint a Rómeó és Júliában. Sehova sem vezetett az út, a hosszú vándorlás, egymás keresése. Éppen ez látszik ebben a változatban a legfontosabbnak: az állandó, mindig csalódást okozó úton levés. De nemcsak a két főszereplő keresik makacsul létük értelmét, a beteljesülést, nem kevesebb szenvedéllyel Balga és Ilma is. Mirigy is. Az ördögfiak is, akiket megfoszt örökségüktől Csongor. Szenvednek emiatt, de Csongor e varázsszerek (bocskor, ostor palást) segítségével sem jut közelebb céljához. Sokatmondó Balga tekintete: mennyi megdöbbenés, néma értetlenség, rosszallás, amikor Csongor becsapja az ördögfiakat. Azt jelenti ez a tekintet, hogy senkinek nem szabad tudván-tudva igazságtalanságot cselekedni. (Csöre Gábor alakítása)

            Balga és Ilma kapcsolata sokkal élettelibb, mint a vértelen, álmodozó, magasabb szférában mozgó, az eszméket, a szellemet képviselő, légiesebb Csongor és Tünde, akik számtalan akadályba botlanak. A rossz tettre készebb, mint a jó. Az ördögfiak betöltik a teret. Megdöbbentő, hogy mennyire kiismerhetetlen a világ. Milyen sok az álca, álöltözet, titkolt szándék, lelki nyomorúság, gőg, felfuvalkodottság, hatalomvágy. Senki sem az, aminek látszik.

            A mű végén az összes szereplő almát eszik. Ez utalás az aranyalmára, de a fogak között hersegő alma csak pótléka az igazinak. Elkeseredetten, sírva vigadnak, majd – hisz minden reménytelen – hirtelen földhöz vágják az almákat. S ha az ember végigtekint a színteret szegélyező fákon, mind félbe vannak vágva, eleve így fogadtak minket, csak nem láttuk, mert másra figyeltünk, még nekünk is volt hitünk, illúziónk, most az is szemünkbe ötlik, hogy avar borítja a kertet.


 Este a teraszon

             Azért ültem ide, mert talán az utolsó szép, őszi nap estéje. Weöres összegyűjtött művei közül az utolsót, prózai kötetét lapozgatom. E nemben is megállta volna a helyét a legnagyobbak között. Jó olvasni mindjárt az első írását, egy novellát (!). Költőre vall Halálosnak nevezni egy falut, ezen az alapon persze minden emberi településre ráillik ez az elnevezés. „A fák úgy hadonásznak errefelé, mint a rossz szavalók.” „A szél besziszeg a deszkakóter résein.” Milyen régen hallottam a kóter szót. Minden megéled Weöres képzeletében. A „Zörgős” nem más, mint a csontváz halál. Fel lehet tenni „düddő” kérdést! Jó szavak még a csimota, lasponya, berkenye. Vagy „bekászálódott a kaszás” hozzánk.

                                                                                    Weöres Sándor  (dia.pool.pim.hu)

            
     Izgalmas Csorba Győzőhöz fűződő barátságáról olvasni, meghatóak a Babitsról írottak. Külön örülök, hogy Martyn Ferencről is szólt. Gyűjteményes kiállítását nyitotta meg 1978-ban. Ebből is kitűnik, Weöres nagyon értett a művészethez, nem beszélve arról, hogy kiváló drámaíró is volt, lásd a dráma-kötetben olvasható Octopust. Tévedés, hogy apolitikus volt. Nagyon is jól látta – kénytelen volt -, mi zajlott le a XX. században.

              A soproni múzsa c. köszöntésében olvasható a VÍZÖNTŐ c. kis verse, melynek utolsó versszaka így hangzik:

                                      Alföldi kút, tanya árnyán,
                                   Nem unod egyhelyt szolgálván?
                                - Felhővé tornyosúlok,
                                  Villámlok, a mélybe lehullok. -

      Nemrég feladat volt nekem ez a vers: vajon hogyan elemzem verstanilag? Úgy érzem, sikerült megoldanom. Nem árulom el, mire jutottam, legyen másnak is rejtély.

  *

             Tegnap a Pesti Színházban. Eszenyi rendezésében egy mai témájú angol darab: Simon Stephens Punk Rockja. A valóság mindig megdöbbentő. Nem tudjuk, nem látjuk, nem érezzük a bajt, míg nem robban, amikor már késő. Nyílván az a sok – érthetetlennek tűnő - iskolai mészárlás ihlette meg a szerzőt. A feszültség görcsbe rántja a nézőt. Egyre durvábban tobzódik az erőszak, nincs gát, mindent meg lehet tenni. Érezzük, tragédiának kell történni. Csak nem tudjuk még, hogyan. A főhősnél végül is a szerelmi csalódás okozza a gátszakadást. A szerelem mindent pótolhatott volna. Így marad az üresség, a sivár erőszak, melyet legyőzni reménytelen. Varjú Kálmán nagy alakítása.

            Egy évvel ezelőtt voltunk Angliában. London lenyűgöző volt. Ki gondolta volna, hogy egy év múlva zavargások törnek ki, s a főváros utcáit fosztogató bandák járják, akiknek, úgy tűnik, nincs vesztenivalójuk. Biztosan így érezte William is, a főszereplő (nem Sh.), sőt még hírneves is lehet. A dolog persze nem ilyen egyszerű, ezt érzékelteti a pszichiáter mély csöndje. (Hegedűs D. Géza)

 *

             "Szegény kis Magyarország", hallottam valamikor ezt a szomorú, ugyanakkor józan mondatot. Ugyanis mind két jelző igaz. De annyira nem szegény, hogy ne teremtene urainak tejjel-mézzel folyó Kánaánt.


                                                     *

             Röpke idézet a Mentés másként c. könyvből: „A könyveket nem kell megérteni, elég az inspiráció, amit bennünk keltenek, gyakran már pusztán azzal, hogy a kezünkben tartjuk s olvassuk őket. Nem a könyv számít, hanem olvasója.” (145) 

     Régi emlék: A Szabó Ervin Könyvtár kerületi fiókjába viszem vissza a Varázshegyet. Biztos nem olvastad el, mondta a könyvtáros. Elolvastam, de hogy mennyit értettem belőle, kétséges. Negyedikes (gimnazista) koromban belekezdtem a Doktor Faustusba.

Október 13.

             Röhrig Géza verseit hallgattam a rádióban. Új volt számomra költészete, mintha idegen bolygóra léptem volna, pedig már hét kötete jelent meg. 2000 óta New Yorkban él.    Barátai, tisztelői mondhatták a különös költeményeket, nem szakavatott színészek. Ami a legnagyobb hatást tette rám, a Mit kíván a magyar homeless c. vers. József Attila jut eszembe: ő a Tiszta szívvelben, azt mondta el, mije nincs, Röhrig azt, hogy mit szeretne, mivelhogy semmije sincs.
            Olyan szerepversről van szó, melyben a költő önmagáról is vall, de megjeleníti a valóságnak egy szeletét: a homeless-létet. Különös feszültség van már a címben is: érzékelteti azt a bonyolult összefüggést, mely nemzet és egyén, múlt és jelen között van. S mindezt magyaros ritmusban, újra csak József Attilára kell gondolnom, az Ülni, állni, ölni, halni gondolatritmusa, főnévi igenevei, felező nyolcasai testvéri rokonságban vannak Röhrig soraival:
                              
                                   málha nélkül járni könnyen
                                   ahogy élek megköszönjem
                                   ….
                                   hajat mosni, körmöt vágni
                                   pizsamámat gombolászni
                                   ….
            Végül:
                                   s ha eljön aminek el kell
                                   uniót a Jóistennel

            Végül is milyen vágyakat hordoz magában a magyar homeless? Szeretne teljes emberként élni, jövőt, otthont, családot, biztonságot, hitet.