"A domb a domb alatt melyen állsz a Duna folyik a Duna nagy itt a folyó Sitio"
(Esterházy Péter szavai. A helyszínt a Duna partjára teszi át. Sitio=szomjazom)
„Azon a bizonyos
napon a templom falait, pilléreit és ablakait fekete lepellel vonták be. Csupán
a középen függő óriási lámpa világította be a szent sötétet. Délben minden
ajtót bezártak, és elkezdődött a zene. A megfelelő előjáték után a püspök a
szószékre ment, kimondta a hét szó közül az elsőt, és elmélkedett róla. Miután
befejezte, lejött a szószékről, térdre borult az oltár előtt. A szünetet a zene
töltötte ki. A püspök másodszor, harmadszor stb. fölment a szószékre, s beszéde
végeztével újra belépett a zenekar. (…) Bizonyára a legnehezebb munkám volt.”
Így számolt be
Haydn életrajzírójának, Griesingernek, A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán c. művének spanyolországi bemutatójáról, mely 1787.
április 6-án nagypénteken volt. Haydn még ebben az évben elkészítette a
vonósnégyes-változatot is, illetve jóváhagyta a zongorakivonatot. Majd később
énekszólamok hozzáírásával oratóriummá bővítette.
Álljon itt az utolsó hét szó:
Jézus kereszten mondott szavaiból mind a 4 evangélium idéz, a következő sorrendben:
1. „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek” (Lk 23,34).
Jézus kereszten mondott szavaiból mind a 4 evangélium idéz, a következő sorrendben:
1. „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek” (Lk 23,34).
2. „Még ma velem leszel a paradicsomban” (Lk
23,43).
3. „Asszony, íme, a te Fiad”; „Íme a te
anyád!” (Jn 19,26-27)
4. „Éli, Éli, lamma szabaktani ('Istenem,
Istenem, miért hagytál el engem?') (Mt 27,46;
Mk 16,34)
5. „Szomjazom” (Jn 19,28). -
6. „Beteljesedett” (Jn 19,30).
7. „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet!” (Lk 23,46)
(Természetesen a fentiekhez hozzá kell számolni a Bevezetést és a művet lezáró Földrengés megjelenítését!)
(Természetesen a fentiekhez hozzá kell számolni a Bevezetést és a művet lezáró Földrengés megjelenítését!)
A Festetics palota |
Most nagypénteken (április 14.) a vonósnégyes
változatot hallgattuk meg a Festetics palotában a Pulzus vonósnégyes
előadásában. Ami Haydnban megfogott, sőt rajongással töltött el, az a
klasszikus fegyelem és a kiegyensúlyozottság. A legnagyobb fájdalom csupán
átcsillog az akkordokon, s meditatív jelleget ölt.
Nem lehet véletlen,
hogy ez a zenemű inspirálja a kortárs művészeket. 2010-ben Balogh Máté és
Tornyai Péter egy-egy tétellel bővítette a kvartettet. Majd csatlakozott
hozzájuk Horváth Márton Levente, Dargay Marcell, Kedves Csanád, Sándor László
és Lackó Bálint. (2016) Így már, ha jól számolom, heten vannak.
Két évvel
korábban Dubóczky Gergely ösztönzésére Esterházy Péter „szavai” léptek a megszokottak
helyére. (Megjelent: Alföld, 2014/5)
Irodalom:
Tillmann J. A.: Szavak a szóközökhöz (Pannonhalmi Szemle,
2016/3)
Eszes Kinga: Hét szó (Muzsika, 2016/5)
Magyar Katolikus Lexikon
Wikipedia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése