2017. január 18., szerda

Észrevétlen



2010. 11. 30

     Nemrég olvastam, hogy elárverezték Benedek István könyvtárát. Így tűnik el valakinek a keze nyoma a semmiségben. Most én is egy Benedek István-könyvet forgatok: Ember és gyerek (1970). Olyan valakitől örököltem, aki már régen nincs, s nem is emlékszik rá senki.
     Az első, címadó kisregényt olvasva, az az érzésem, hogy az író a harmóniát igyekezett felmutatni, s ebben a gyerekek szolgálnak mintául, valamint az évszakok s a természet számtalan összhangzó árnyalata. S milyen különösen csillognak a szavak: veckelődik, cserrintett, csuhéjfonású, suppant, höngörödött…
     A Három ing (1953) cselekménye a Kékgolyó utca egyik bérházában játszódik, s a lélek legőrültebb kuszaságát térképezi fel. Lélektani tanulmány egy kis nyüzsgő hangyaboly-világról, ahol a gyilkost alig választja el valami az ártatlantól. A szerző eképpen vélekedik: „Nincsenek véletlenek, csak minden másképpen van.” Szarkasztikus humorral képes az író felülemelkedni világán. Végül is optimistán fejeződik be a kavalkád: „Este nyolckor nálam.”
     A kötet harmadik regénye, a Kisvárosi történet (1960) ismét a lélek tájaira kalauzol. A kamasz főhős megtudja - mert nagyon akarja – apja, anyja viselt dolgait, sőt származásának titka is kiderül, párhuzamosan érzékei felébredésével. Változik a szentencia: „Mindenki más, és minden másként van.”
     Benedek István szórakoztatva tanít és nevel. A boldog békeidőkről megtudjuk: „Az örökkévalóságba váltott belépőjegyet, aki polgár volt. Útlevél nélkül, másodosztályon utaztunk ide-oda abban az Európában, melyről azt hittük: csak a mienk.” Ugyanakkor az iskolában nem volt tanácsos Adyt szavalni vagy Voltaire-t olvasni. Minden korban vannak tilalomfák, de mit érnek, minden hiába, mert – Lessing szavával szólva - : „Ó, jaj, hogy egy szikrányi szenvedély egész valónkat tönkreégeti.”

*

     Az én menyasszonyom és Tiszta szívvel. Ady látszólag céda asszonya valójában a tisztaságot képviseli a látszatra erényes világban. József Attila a Tiszta szívvelben – mennyire jellemző, hogy egyedül - a tisztaság letéteményese a „semmi partján”, a kiüresedett világban.

*

     Bernhard művészete: „Káromkodásból katedrális.”

*

     Egy enjanbement-ről. Petri Magyarázatok M. számára (1971) c. kötetét még megjelenése idején olvastam. Ebben a korban a hivatalos kultúrpolitika nem szerette, ha valaki rosszul érzi magát kis hazánkban. A Demi sec c. versnek egyik sora így végződik: „itt nem lehet élni”. Égbekiáltó modortalanság! Ám a következő sor így folytatódik: „másképpen, mint a szellemet munkára fogva.” Így tette helyre a költő a kisiklott mondatot.

*

     Ma kicsit korábban megyek el, mondtam a kórházban anyámnak. Színház! Figaró. De hát annyiszor láttad már! Hiába: felvidít, ha látom a talpraesettség furfangját, győzelmét. A rendező kis képeskönyvet nyitott ki. Néztem, figyeltem, telt-múlt az idő. Igaza van anyámnak. Ugyanaz ismétlődik, ami volt. Csupán a színpadon sokkal élvezetesebb, mind az életben.

*

     József Attila költészete arról szó, miként kapcsolódik a költő a világhoz, majd hogyan szakad le róla végképp: „elvált levélen lebeg a világ.” A szerelem sem gyógyír, aki barát lehetett volna (Illyés), abban vetélytársat látott, a munkásmozgalom is kivetette. Talán éppen ezért olyan társadalmat képzelt el, melyben ő is otthon van. Amit Lukács Adyról ír, az József Attilára is igaz: „szerelmes verseket írt a forradalomhoz, (…) hívja a kétségbeesett magányos ember pátoszával, aki tudja és érzi, hogy mi az, ami életének, egyéni létének személyes beteljesülést adhat.” (Magyar irodalom – magyar kultúra, 1970)

*

     Egy motívumról. A pályaudvar és a vonat-motívum sokszor előfordul József Attilánál. Hozzátartozik a költő külvárosához, gyermekkorához. Ugyanakkor a félelem helye. A modern irodalom eme toposza Petőfinél a polgárosodó Magyarországot jelenti, Adynál A Gare de l’Esten-ben az a szörnyeteg, mely hazahozza. Withmannál újra a születő új világ jelképe, melynek úgyszólván odaadja magát. Zolánál (Állat az emberben) a félelmetes ösztönöket idézi fel.

*

     Múlt héten a Klimt-kiállítás a Szépművészetiben. Két kép ragadott meg: Az egyik a Nuda veritas, a modern Éva, aki nem is akar mindenkinek tetszeni. A másik Munch Madonnája. Nem véletlenül váltott ki megrökönyödést, hisz mindannak az ellentéte, amit a Madonnáról addig tudnivaló volt

Munch: Madonna, en.wikipedia.org
 .
*

     Széchenyi világai a Nemzeti Múzeumban. Lelkesedik az ember, mikor a reformkor törekvéseit tanulmányozza. Ma sincs befejezve a nagy mű. - Osztályfőnököm, Margit néni szokta volt idézni Széchenyi egyik gondolatát: legkönnyebben magadon változtathatsz, és így fogsz célba érni. Másokon nehezebb. Tanárnak is jó lecke. Akárcsak Vörösmarty:

„S nem csak dicsőké a haza;
A munkás pór, szegény,
Bár észrevétlen, dolgozik
A hon derületén."

Érted szól a harang



2012. 03. 26.
1.
     A lovakat lelövik, ugye?
 
     A Vígszínházban láttam a főpróbáját péntek délelőtt. A színházi előadás előzménye Sydney Pollack filmje (1969). A Vígszínház átírta a művet magyar viszonyokra. A nézők hálásak, ha megszólítják őket. Észre sem vesszük, és mindannyian aktívan közreműködünk a színjátékban.

Napos délelőtt

2.
     Szabó István: Az ajtó
 
     Szabó István minden filmje személyes vallomás is. Gondoljunk csak a Bizalomra (1980), a Mephistóra (1981) vagy a Redl ezredesre (1985). Az ajtó is ilyen: vallomás a történelemről, s a történelem foglyáról, a kiszolgáltatott emberről. Szabó István képes filmvászonra vinni Szabó Magda regényének árnyalatokban és látomásokban gazdag világát. Hangsúlyozza a lényeget: itt ember és állat megmentéséről van szó (Évike, macskák és a két Viola). Valójában az a nagy titok, mit élt át a gyermek, és hogyan próbált úrrá lenni sorsán.

A Corvinban


 3.
     Áprily él!! 

     Halott könyvtár: ki nem kölcsönzött könyvek a Centrális Galériában. Itt „állították ki” azokat a könyveket, melyeket az utóbbi húsz évben nem kölcsönöztek ki az ELTE könyvtárából. Állítólag köztük van Áprily Lajos is. Vannak eleve halott könyvek, bár egy ideig rájuk irányult a figyelem, de Áprily versei élnek!!! Íme a bizonyíték:

Március

A nap tüze, látod,
a fürge diákot
a hegyre kicsalta: a csúcsra kiállt.
Csengve, nevetve
kibuggyan a kedve
s egy ős evoét a fénybe kiált.
Régi, kiszáradt
tó vize árad,
néma kutakban a víz kibuzog.
Zeng a picinyke
szénfejü cinke
víg dithyrambusa: dactilusok.
Selymit a barka
már kitakarta,
sárga virágját bontja a som.
Fut, fut az áram
a déli sugárban
s hökken a hó a hideg havason.
Barna patakja
napra kacagva
a lomha Marosba csengve siet.
Zeng a csatorna,
zeng a hegy orma,
s zeng – ugye zeng, ugye zeng a szíved? 


Áprily lajos, sdt.sulinet.hu


Érettségi idején

2015. 05. 11.

Közel és távol

     A technika csodája (internet) segítségével szinte jelen lehettem a luzerni Kultúr- és Kongresszusi Központban, amikor Mariss Jansons vezényelte Dvořak Stabat materét. Irigyeltem a hosszú ideig tapsoló, lelkes luzerni közönséget. Én bizony ilyenkor azt lesem, mikor tudok a ruhatár felé szaladni. Mert még sokat kell utaznunk hazáig. Legtöbbször állva, zötyögve a buszon. Hol ez, hol az fáj. Amikor lelép az ember a buszról, a járda pereméig jó nagyot kell lépni, ám olykor gödör vár vagy kemény akácfa.

Bach a ruhatárban


Így éld életed

 "... úgy vélekedett: az embernek az a rendeltetése, hogy önmagában - szívében, lelkében és életének alakulásaiban - egyszerre építse azt, aminek lennie kell, és újjáépítse azt, ami romlásnak indult; mert ily módon lehet a világ rendjének végső felbomlását, ha nem is meggátolni, de legalább elodázni a belátható időn túl." (Márton László: Jakob Wunschwitz igaz története, 87)

Életünk...

     Életünk nagy részét azzal töltöttük, hogy elképzeltük, milyennek kell lennie a világnak. Eljutottunk oda, hogy beletörődünk abba, hogy a világ olyan, amilyen.

Tömör életrajz

     "Megnyugtatott, hogy művek között lehetek, hogy emberek között lehetek..." (Barnás Ferenc: Másik halál, 278)

"Sorsom, ah nem adta / Szállnom veled"

       Elszégyelltem magam. Mint olvasom, az idei könyvfesztiválon sokan igyekeznek személyesen meghallgatni a ma nagyra tartott írók közül Kehlmannt  és Franzent. Én itthon ülök, s megszokott szerzőim társaságában múlatom a napot. Néha megsimogatom Lina kutya fülét. Ő az én lelkes hívem, akár esik, akár fúj.

Egy kis Kehlmann (érettségi idején)

     Régebben sokat álmodtam az érettségiről. Megváltás volt fölébredni és tudatosítani: már túl vagyok rajta. Kehlmann főhősének álmán mosolygok: "- Képzelje el - mondta a matematikatanár -, hogy egy síkidom metsz egy hasábot., az így keletkező metszet egy négyzet. A vizsgakérdés: kit érdekel?" (A Beerholm-illuzió, 62)

Daniel Kehlmann, by Heji Shin


2017. január 17., kedd

Élet - korom



    2012. 01. 01.
     Német naptáramban olvasom: a grépfrút igazi vitaminbomba. Már egy gyümölcs is fedezi egy normális ember egész napi vitaminszükségletét. Elősegíti az anyagcserét és az emésztést. Kalóriaszegény, s értékes vitaminokat tartalmaz, mellyel megelőzhetőek a szív- és érrendszeri betegségek. Erősíti az immunrendszert.
     Most már csak az a kérdés, normális emberek vagyunk-e.

                                                            *

Ilse helbich, derstandart.at

     Valamikor egyik irodalmat kedvelő kollégám megjegyezte: minden írásfélében találok legalább egyetlen egy mondatot, melyért érdemes volt elolvasni az egész könyvet. Most egy ilyen mondat következik Ilse Helbichtől (1923). Nyolcvannégy éves korában adta ki első könyvét!!
     „Minden fiatalabbal, helyesebben mindenkivel szemben azt gondolom önhitten: ha látlak titeket, tudom, hogy mit éltek át, magam is megtapasztaltam ugyanezt. Ti azonban semmit sem tudtok rólam, az én világomról, melyben jelenleg élek.”