2017. február 24., péntek

Goethe Faustja a Katonában



2015. 11. 11.

Két este a Petőfi Sándor utcában

     I.
     Óriási könyvoszlop a színpad közepén. Csupa dohos fóliáns. S ahogy összeomlik, azt jelzi, hogy a leírt szó fölöslegessé válik.
      Goethe főhőse két világ határán áll: már nem tölti be lelkét az istenhit, s az okfejtések szövedéke a valódi élet nélkül csupán fantazmagória. Faustnak a tettek mezejére kell lépnie – egyelőre a „kisvilágban”. Új élményeket Mefisztó nyújt, elvégre Goethe, illetve az ő képviseletében Schilling Árpád, egy középkori legendát használ fel annak bemutatására, milyen az ember – nem is elsősorban a 19. század hajnalán, megszabadulva a teológia nyűgétől, hanem ma a 21. század kezdetén.

      A gondolkodó, cselekvő, a megsemmisülni vágyó Faust helyébe a "cselekvő" Faust lép: rágógumizva, a vállalkozók egyenruhájában. Mindenekelőtt önző vágyait követi. S ahogy haladunk előre a könyv lapjain és a színpad gyorsan múló idejében, mindinkább rádöbben az ember, hogy Goethe műve borzalmas történet, megrázó dráma. Margit börtönben végzi, szenved bűnei súlyától. (Faust épp annyira bűnös volt.)

      Bűnei megbocsáttatnak-e, mennybe jut-e vagy pokolra? Fölösleges kérdés. A pokol, ahogy Schilling Árpád megrendezi, és Mészáros Blanka eljátssza, itt van.


Ui.

     Margit hívő lélek, számára fontos a "még ne ismert tartomány". Szenvedése, bűnbánata sejteti a megváltást. Goethe egy szóval jelzi, hogy Margit bűne eltöröltetett: "Ő megmentetik." (Hang felülről.) A vallásos keretet azonban elhagyja a rendező. nekünk magunknak kell eldönteni, mit gondoljunk Margitról és Faustról.


II.
      Polgári lakásban kezdődik a második rész. Faust az ágyon, s közben - talán álmában – megjelenik Mefisztó s az egész mitológiai apparátus. Az öregedő értelmiségi felébredvén, tétován járkál a lakásban, a sok különös figura között. (Általában mindenki alsónadrágban van.) A 60 év fölötti Heléna érkezik. Kapcsolatukból fiú születik: Euphorión, aki vigyázatlanul, túl gyorsan él, s ez okozza a halálát. Szívszorító jelenet.

      A szünet után kifosztva, lecsupaszítva látjuk ugyanazt a lakást. Faust a padlón fekszik, mint majd a legvégén, holtan. Most még magához tér, és hatalmat akar. (Schilling összevonja Faust és a császár alakját.) A hatalom birtokában háborút indít, utasítgat, parancsolgat. Mindenkit elsöpörni a nagy cél érdekében (Philemon és Baucis). Nem is Faust a legkegyetlenebb, hanem a végrehajtók.
      Goethe korában még komolyan veendő eszme volt a szabad földön szabad nép eszméje, mely mára már eltorzult. Ezt Máté Gábor (Faust) jól érzékelteti. Ez lett volna az a pillanat, mellyel Faust megelégedne. Azzal nem számol, hogy megjelenik a Szükség, a Teher, a Gond és a Baj. Ő maga megvakul. Győzedelmeskedne hát Mefisztó? Nem, mert az angyali seregek megkaparintják Faust lelkét…

      Mihez fogjon most szegény ördög? Kezdheti elölről: piros bohóc-orral, mint a legeslegelején, táncba kezd, jelezve, hogy az egész csak tréfa, nem kell komolyan venni.

     (Rendező: Schilling Árpád, Faust: Máté Gábor, Mefisztó: Kulka János, Margit: Mészáros Blanka)

Mefisztó és Faust, www.origo.hu


2017. február 23., csütörtök

A bűnökről



 2012. 04. 01.

1.    kevélység

A bűn az nem lesz könnyebb,
hiába hull a könnyed.”
                     (József Attila)

     Az egyik német rádió sorra vette a halálos bűnöket: kevélység, fösvénység, bujaság, irigység, torkosság, harag, a jóra való restség. Könnyű a világot, csupán a többi embert vétkesnek találni mindeme bűnökben. Igazabb, becsületesebb Váli Dezső gondolata: „ha bűnt látsz a másikban, keresd magadban a párját, biztosan megtalálod.” (deske.hu)

     Heribert Niederschlag a kevélység teológiai meghatározását adja: a kevélység elfordulás Istentől. Az ember úgy véli, nincs szüksége Istenre, sőt a helyébe akar lépni. Madách Lucifere a teremtőt is bírálja:

Te nagy konyhádba helyzéd embered,
S elnézed néki, hogy kontárkodik,
Kotyvaszt, s magát Istennek képzeli…

     Egy vatikáni konferencián a következőképpen állították össze a 21. század bűneinek listáját: droghasználat, környezetszennyezés, génmanipuláció, klónozás, szociális igazságtalanság, gazdasági igazságtalanság. Van-e kiút?

Van Gogh: a börtönudvaron, artes liberales.hu


2.    A fösvénységről, kapzsiságról

A fogak csikorgatása

     Manfred Becker Hubertit hallgatom. Arról beszél, hogy haszonra törekedni természetes dolog, megengedhető, sőt szükséges. Csupán a túlzást ítéli el, amikor valaki „mindent” meg akar szerezni magának, tekintet nélkül arra, hogy mások ebben tönkremennek.
     Közbeszúrás a halálos bűnről.→ A halálos bűn következménye a második halál: nem jutok be a mennyek országába. Ahogy Assisi Szent Ferenc írja Naphimnuszában:

Jaj annak, akit a végső perc halálos bűnben talál!
Boldogok, akik szent akaratodban megnyugosznak:
A második halált nem kell elszenvedni azoknak.


     A mai teológusok már nem ilyen szigorúak, nem beszélnek halálos bűnről. Inkább így fogalmaznak: nem keresztényi dolog a fösvénység vagy a kapzsiság bűnébe esni. A bűnösöknek azt tanácsolja, hogy változzanak meg, tűzzenek ki új célt maguknak, hogy igaznak bizonyuljanak Isten előtt. Az adócsalók, a korruptak már gyermekkoruktól fogva rosszul nevelődtek. A gyermeknek is meg kell tanulni bizonyos dolgokról lemondani.

      „Akkor lesz sírás és fogcsikorgatás, amikor látjátok Ábrahámot, Izsákot, Jákóbot és a prófétákat mind Isten országában, magatokat pedig kirekesztve onnan. Akkor eljönnek napkeletről és napnyugatról, északról és délről, és asztalhoz telepednek Isten országában. És íme, vannak utolsók, akik elsők lesznek, és vannak elsők, akik utolsók lesznek.”
                                                        (Lukács: 13, 28)

3.    A bujaságról

     Ez alkalommal egy riporternő faggatta Manfred Becker Hubertit, s megjegyezte, hogy a bujaság a legszebb a bűnök közül. Persze Huberti professzort nem lehet zavarba hozni. Világosan tudja, hol a határ élvezet és bűn között. (Lust és Wollust)

     Az önző, egoista magatartást tartja bűnnek, ha valaki csupán ebben leli örömét, tekintet nélkül partnerére. A középkorban maga a szexualitás volt bűn. Azóta alaposan megváltozott a felfogás. A múlt század 70-es éveitől kezdve a legtöbb teológus azt vallja: nem csupán a gyermeknemzés lehet célja az együttlétnek, hanem az öröm.

     Nemrég Spanyolországban járva az Escoriálban nagyon meglepődtem, hogy bizonyos „El Bosco” képei láthatóak a falon.(Csak nem? Később kiderült: igen!!!) A Pradóban már kerestem „El Bosco” vásznait…

     „A hét főbűn” c. képénél fontosabb volt két triptichonja: A szénásszekér és A gyönyörök kertje. A baloldali oldalszárnyakon az Édenkertre ismerünk, a jobboldaliakon a Pokolra. A szénásszekér középső táblája az ember bűneit ábrázolja: „A világ szénaboglya; mindenki annyit vesz magának belőle, amennyit kaphat.” (Flamand közmondás, az a kor értékvesztett kor volt.)

     A gyönyörök kertje más, és értelmezése is vitatott. Vannak, akik szerint a szerelem bűnét mutatja be, mások azon a véleményen vannak, hogy a középső táblán az Édenkert folytatódik. (Ennyire közel van egymáshoz a kettő?)

Bosch: A gyönyörök kertje
 
     El Bosco ismertebb neve: Bosch.


4.    Az irigységről

     Heribert Niederschlag beszél erről az elkerülendő bűnről. Először Káin és Ábel történetét említi, majd Józsefét. A közös az, hogy ha valaki valamilyen előnnyel rendelkezik, nagy bajba keveredhet. Nagy Gergely pápa (540-604) sorolta az irigységet tételesen a halálos bűnök közé.

     Ha irigységet érzünk, az természetesen lehet pozitív, előrelendítő is. Csupán a mérték a fontos. Augustinustól megkérdezték egyszer, lehet-e szenvedély nélkül élni. Azt válaszolta, hogy érzéketlenül, tompán élni minden bűnök közül a legnagyobb.
Fontos azonban, hogy ne az érzelmek uralkodjanak rajtunk, hanem mi uralkodjunk az érzelmek fölött. Legjobban úgy küzdhetjük le az irigységet, ha felismerjük önmagunk
     Nietzsche figyelmeztető szavai : „A sivatag nő, jaj annak, akiben sivatag van.”

5.    A haragról

     A haragból – indokolt esetben – nem árt egy pici. Annak van pozitív hatása, kezdi Heribert Niederschlag előadását. Meghatározása szerint a harag agresszív törekvés valamely sértésnek megtorlására. Ha várakozásaink nem teljesülnek, akkor keletkezhet a düh és a harag.

     A professzor elmeséli Nagy Sándor történetét, aki legjobb barátját ölte meg haragjában. Persze később megbánta a dolgot, de már késő volt, maradt a gyász és a fájdalom. Az embernek, mint oly sokszor elhangzott, uralkodnia kell indulatain. Ehhez kapcsolódik egy verssor:

„Nem mindenkiben jut az ész felül.”  (Villon)

A forradalmakat is a harag indítja el: a jogtalanság elleni tiltakozásból fakadnak.
Irodalmi példákkal zárom beszámolómat:

„Istennő, haragot zengj, Péleidész Akhileuszét…” 
 (Homérosz)

Hogy szerettem gyermekkoromban a következő sorokat:

A földön is harag,
Az égen is harag!
Kifolyt piros vér és
Piros napsugarak!

(Petőfi)

Végül:

Ama nap, a harag napja,
e világot lángba dobja:
Dávid és Szibilla mondja.
Mily irtózat fog az lenni,
ha a Bíró el fog jönni
mindent híven számbavenni.
……………………
Vesd a gonoszt kárhozatra,
a vad lángnak átaladva;
engem végy a hív csapatba!
Esdve és ölelve térded,
hamuvá tört szívvel kérlek:
őrizz, hogy jó véget érjek!
(Tommaso da Celano)

6.    A torkosságról

De sok bűn van! Alig győzőm leírni.

     Manfred Becker Huberti a torkosságról beszél. Legtöbbször az evésre és az ivásra gondolunk a torkosság kapcsán. De sokkal többről van szó. Mindenféle túlzás elítélendő. (Az is például, ha valaki túlzásba viszi a szépítkezést!)

     A múltban a torkosság azt is jelentette, hogy más elöl eszem el az ételt, ha nem tudok parancsolni magamnak. És: mértéktartással tisztelem a teremtőt!

      Lehet, hogy a szerzetesek picit kövérek voltak, azonban kellett egy kis zsírréteg, ugyanis a kolostorokban nem fűtöttek. Kivéve a konyhában, a betegszobában és az apátúr (!) szobájában.

      A barátok sört ittak, a víz ihatatlan volt, a bor drága.

     Az egyház ma is elítéli a torkosságot. Nem illő dolog túl sokat enni. Ne együnk sokat, de finomat lehet! Az evés élvezete nem idegen az egyháztól. Csupán a mértéken van a hangsúly! A mértéktartás akkor jó, ha én vállalom, s be is tartom fogadalmamat. Ha kényszer, akkor nem jó.

     Gimnazista koromban gyakran levettem a polcról Petronius könyvét, a Trimalchio lakomáját. (Nagyon tiszteltem a latin írókat.) Ez a mű az elveszett Satyricon része, melyben az író a felkapaszkodott Trimalchiót és az eszeveszett római dáridót gúnyolja ki. (Lásd még Sienkiewicz Quo vadis? c. regényét és Fellini Satyriconját.)

     „… nem a marakodás volt az egyedüli zűrzavar, hanem ezenfelül még egy kandelábert is feldöntöttek az asztalon; ez minden kristályedényt ízzé-porrá zúzott, és hozzá néhány vendéget forró olajjal fröccsentett tele. Trimalchio, nehogy azt higgyék, hogy felizgatta a kár, megcsókolta a fiút, és azt mondta neki, hogy másszék fel a hátára. Egy szempillantás és már a nyakán lovagolt az, tenyerével pedig egyre ütögette a vállait, s nagy nevetve kiabált:
- Pofi, pofi, hány pufi?

Hát hogy jól meglovagolta Trimalchiót, ez nagy edényben bort kevertetett, s valamennyi szolgának, akik lábunk felől ültek, egy ital bort adatott, de megtoldotta ezzel a kikötéssel:
- Ha valamelyik nem akarná elfogadni, loccsantsd a fejére. Elég volt a komolyságból, most jöhet a vígabbja!

     Erre a kedélyeskedésre következtek a csemegék, és komolyan mondom, már attól is rosszul leszek, ha visszagondolok rájuk. Fenyőmadár helyett ugyanis mindenkinek hízott tyúkot szolgáltak fel és töltött libatojást; Trimalchio egész rábeszélő tehetségével kérlelt bennünket, hogy együk meg ezeket, és azt is mondta, hogy ezek is csirkék, csak a csontokat kivették belőlük.”
                                                 (Fordította Révay József)

7.    A restségről

Elérkeztünk a hetedikhez, az utolsó főbűnhöz.

     Azt akarja Isten, hogy báránykái mindig dolgozzanak? – kérdezi Manfred Becker-Huberti. Persze az élet dolgait el kell rendezni. Ezért állították össze a régiek a bűnök katalógusát.
     Ezekkel a halálos bűnökkel úgy vagyunk, mint a sóval: kis mennyiségben nélkülözhetetlenek az életben, nagy adagban mérgek. Egyensúlyba kell hozni a munkát és a pihenést. A barátok a kolostorban sétálgattak, sőt külön termük volt a rekreációra. Ide lehetett visszavonulni, olvasni, gondolkodni.

     Becker-Huberti a protestáns munkamorálról is szót ejt. A kálvinisták azt tanították, hogy a földön is sikeresnek kell lenni azoknak, akik „odafönn” kedvező elbírálásra tartanak igényt. Nincs kibúvó, folyton-folyvást dolgozni kell. Bár ez a szemlélet ma már nem olyan szigorú.
     A teológusok egyébként a szív restségéről, a tetterő hiányáról beszélnek. Az emberi lét csorbul, ha nem teszek meg bizonyos dolgokat, ha nem valósítom meg önmagamat. Másrészt ott a szieszta, mely a mediterrán világban hozzátartozik az ebédidőhöz.

     Az utóbbi kétszáz évben a technika fejlődése határozta meg életritmusunkat. Mindent azonnal, most, itt, minél nagyobb mennyiségben birtokolni. Ezt követeli a gazdaság. Ettől kell megszabadulni. Vissza kell találni önmagunkhoz, különben rabszolgává válunk….

Babits két versének részletével búcsúzom:

Örök feladatban élek,
mint befogott diák.
Nem ismerek szabadságot,
csupán felszabadulást.
 
Mennyi munka, vád, igéret!
Multam foglya vagyok én.
Igy fonódik önnön únt
hálóba aki vén. 

De jó lenne szabad lenni,
ujra ifju és szabad,
kit e földön nem nyügöz még
se szerep, se feladat!
 
Nekem már csak ritka-ritkán
mosolyog egy pillanat,
bús diákként, lecke végén,
visszalopni magamat.


Babits felfogása a bűnről első verseskötetében:

Nem, vad gyilkosság, alacsony tolvajlás,
nem, rut fösvénység, feneketlen bírvágy,
nem, te legrosszabb, pohosult tétlenség,
      csökönyös önkény
s orvosolhatatlan butaság! nemünk nagy
szennyesládáját teletöltő! moslék!
hitvány szemétdomb! Sohse érdemelték
     nagy nevedet, Bűn!
Mert te vagy a nagy, te vagy új és bátor,
te vagy az erős, te vagy a kiváló,
villogó fejszéd a sürűn járatlan
     új utakat tör.

Utóirat a bűnökhöz

Most bármit olvasok, mindenhonnan ez a téma kerül szemem elé:

      "A totalitárius állam erőszaka oly nagy, hogy megszűnik eszköz lenni, és egyfajta misztikus, vallásos hódolat, rajongás tárgyává válik.

     Mi mással lehetne magyarázni egyes gondolkodók olyasfajta elmélkedését, hogy a zsidók lemészárlása elkerülhetetlen az emberiség üdve céljából, s hogy akik erre a belátásra jutottak, készek voltak a mészárszékre vinni tulajdon gyermekeiket - a haza boldogsága érdekében készek voltak arra az áldozatra, amelyet valaha Ábrahám hozott."   (Grosszman: Élet és sors, 245)

       "Gyónás után hazatérünk, s kínos és aggályos figyelemmel kerüljük a bűnre csábító alkalmakat, nehogy a reggeli áldozásig beszennyezzük frissen mosott lelkünket. Ez a vállalkozás meglehetősen reménytelen; s aki megállja, hogy ne vétkezzen hajnalig 'szóval és cselekedettel', az alighanem bűnbe esik 'gondolattal', mert csodálatosképpen soha nem merül föl a lélekben oly sok, oly változatosan bűnös gondolat, mint a gyónás és az áldozás között eltelő időtartam rövid óráiban."  (Márai: Egy polgár vallomásai, 1990, 114. - Márai egyházi iskolába járt Kassán!)

Zárásként jó lesz Kant gondolata: 

      „A lustaság, a gyávaság és a hamisság (Falschheit) közül az elsőt tartják a legmegvetendőbbnek, de ez az ítélet igazságtalan. A gyávaság nélkül a vérszomjas emberiség már elpusztította volna önmagát. A hamisság nélkül az összeesküvők között nem lenne áruló, aki megmentené a többséget. Lustaság nélkül a szakadatlan gonoszság szabad utat nyerne, és még több bajt okozna, mint amennyi már most létezik a világban.”  (Német újságcikkből, saját fordításom)

Holbein. Ádám és Éva






Dante: "Ha itt belépsz..."



 2015. 07. 17.

     Olvasom a Weltben, hogy Kurt Flasch korunk legjobb Dante-szakértője, és egyben fordítója is a nagy firenzeinek. Mégpedig hasonlóan prózafordítást készített, mint most Nádasdy Ádám, aki talán épp az utolsó simításokat végzi a szövegen. Az új magyar Dante 2016 tavaszán fog megjelenni. Nádasdy megtartja a tercinákat, az öt jambusból álló sorokat, elhagyja viszont a rímelést, melyet szerinte lehetetlen visszaadni.

      Flasch a mű eredetiségére hívja fel a figyelmet. Az ördögöt Dante jégbe fagyasztja, hogy ne tudjon mozogni. A Purgatórium még inkább újfajta vízió. Erről korábban kevesebbet írtak. A mennyben már nem fontos a hit, itt már feltárul az igazság, a földi halandó itt nem hiszi, hanem látja és élvezi Istent. Az Isteni színjáték mindenekelőtt filozófiai mű. A túlvilági utat mutatja be, s ennek kapcsán azt, milyen legyen a helyes élet. Igaz, a földi halandó számára ez elérhetetlen.

      Dante egy új világot akart teremteni – a firenzei korrupció nélkül! Láttatni, mennyire elviselhetetlen Itália és az egyház hanyatlása. A Pokol XI. énekében olyan bűz van, hogy Danténak meg kellett szakítania a pokoljárását. Közben Vergilius elmagyarázza a pokol beosztását. Dante nemcsak a firenzeiek pénzéhségét bírálja (megszületett a kapitalizmus), hanem a politizáló egyházat is: az összes korabeli pápát a pokolba dugja. A szegény Jézus másfajta egyházat akart. Dante első követelménye a szegénység. Amíg az egyház gazdag, a hatalommal szövetkezik, s védi előjogait, addig nem Jézus Krisztus egyháza. (A klasszikusokkal vigyázni kell! Hogy is írta Babits? „Hol a szem, szemével farkasszemet nézni? / Ki meri meglátni, ki meri idézni / az igazi arcát?”  (Petőfi koszorúi)

Kis előzetes a készülődő nagy Dante-opusból:

     A Pokol kapuja:

ÁLTALAM JUTSZ A KÍNOK VÁROSÁBA,
ÁLTALAM JUTSZ AZ ÖRÖK GYÖTRELEMBE,
ÁLTALAM JUTSZ A KÁRHOZOTT CSAPATBA.

AZ IGAZSÁG VEZETTE ALKOTÓMAT,
EZÉRT FORMÁLT ISTENI HATALOM,
LEGFŐBB TUDÁS ÉS ELSŐ SZERETET.

ELŐTTEM NEM VOLT SEMMILYEN TEREMTMÉNY,
MELY NEM ÖRÖK. ÉN IS ÖRÖK VAGYOK.
ADJ FÖL MINDEN REMÉNYT, HA ITT BELÉPSZ!
                                   (Az új fordításból)

Az utolsó ítélet
 
     A jók balra, a rosszak jobbra a berni Székesegyház kapuja fölött! A jobb sarokban az ördög lecsippenti a bűnös testrészt!