2013. 01. 07.
A Szeptemberi
áhítatban olvashatjuk a következő zenei vonatkozású részletet:
"zongorán, mint
hajdan a vidéken,
örvénylik a Sonata pathétique,
bukdácsol a billentyűn tompa búban
az édes elmebeteg, árva Schumann,
s mert nem lehet már jobban sírnia,
száján kacag a schizophrénia.
örvénylik a Sonata pathétique,
bukdácsol a billentyűn tompa búban
az édes elmebeteg, árva Schumann,
s mert nem lehet már jobban sírnia,
száján kacag a schizophrénia.
(Kosztolányi
Dezső: Szeptemberi áhítat, 1935)
A Sonata
pathétique Beethoven műve,
valóban örvénylik. Schumann sokszor mélabús, de ő is
"örvénylik" néha.
Schumann (1810-56) akár költő is lehetett volna. A
művészettel, kultúrával átitatott család sarja, sokáig ingadozott az irodalom
és a zene között. A zongorával hétéves korában kezdett megismerkedni, azonban a
döntő élmény 1818-ban egy nyaralás alkalmával következett el, amikor meghallgatta Mochelesnek játékát. Mocheles, aki korának virtuóz
pianistája volt, "döbbenetes hatással" volt rá. A komponálást 12 éves
korában kezdte, s persze az irodalmat sem hanyagolta el: rajongott Jean Paulért (mint Mendelssohn
is), de még fontosabb lesz Schubert,
akinek halála (1829) annyira lesújtja, hogy egész éjszaka zokogott. Majd Bach lesz
örök forrása és eszményképe, illetve Beethoven. A kortársak
közül Mendelssohn és Chopin.
Egyetemi tanulmányait - családi tanácsra - jogi karon
kezdi Lipcsében, majd Heidelbergbe, a romantika egyik
szülővárosába költözik, s utazást tesz Itáliába. Frankfurtban
(1830) meghallgatta Paganinit: "A hangverseny emléke álmában is elkíséri,
nem hagyja nyugton hazafelé a postakocsiban sem. A virtuóz személye és játéka
az utolsó cseppet jelenti a pohárban. A hangszeren való játéknak tehát nincs
határa."(Kroó, 42. o.) A zongorán azonban nem tudja elérni a
vágyott virtuozitást, túlerőlteti kezét, s ennek következtében egyik ujja
megbénul. Ennélfogva a zeneszerzésben igyekszik a legmagasabb színvonalra
jutni. De az írásról sem kell lemondania. Ugyanis 1834-ben elindítja a Neue Zeitschrift für Musik c. folyóiratot, melynek tíz éven
keresztül szerkesztője, írója, mindenese. Kroó György kis könyvében két írását is közreadja:
az egyik Chopin méltatása, a másik Schubert C-moll szimfóniájáról szól.
Pályájának első szakasza 1834-től 1840-ig
tartott. Az első 23 opusszámmal ellátott művét mind zongorára írta. Bár nem
lehetett virtuóz játékos, nem hagyta cserben a zongorát: itt születtek
variációi, rögtönzései. Paganini
nyomán kettő is készült: Etüdök Paganin
után, op.3 és a Hat
koncert-tanulmány Paganini etüdjeire op. 10. Bármelyiket
hallgatjuk, "már meg is kaptuk a kulcsot
ehhez a muzsikához: zongorára született, fantáziáló rögtönzés hívta életre, közvetlensége,
játékossága, ábránd-hangja szerzőjének legszubjektívebb, szinte pillanatszülte
vallomása." (Kroó, 94.) Éppen ez a romantika lényege, ahogy
Molnár Antal írja: „A romantikának pedig az a legközpontibb sajátossága, hogy
szuverénné, egyeduralkodóvá teszi az egyéniséget, káprázataival, szeszélyeivel
együtt.” (Molnár, 63)
Az 1840-ben viszont már 138 dalt írt. Talán Clara
Wieckkel kötött házassága jelentette a fordulatot: "Mialatt
komponáltam, sírtam és nevettem örömömben... Ah, nem tehetek mást, szeretném
halálra énekelni magam, mint a fülemüle." (Kroó, 134)
1841-ben megszületik első gyermeke és I. szimfóniája (Tavaszi szimfónia), melyet Mendelssohn mutatott be a lipcsei Gewandhausban.
1842 a kamarazene éve. Művészetét egyre jobban áthatja a klasszikus
mértéktartás. Erről tanúskodnak vonósnégyesei (op. 41), Esz-dúr zongorásnégyese (op.47), de különösen az Esz-dúr zongorásötös (op. 44), mely
egész életművének legkiválóbb darabja: "A forma, a hangszerkezelés, a hangzás, a
költészet csodálatos egyensúlyát valósítja meg ez a mű. Benne, mint valamikor a
zongoramuzsika legjobb lapjain, ismét életre kel (...) a diákos lendület és
frissesség, a rajongó lelkesedés, az ábrándos mélabú - Schumann lelkének ezek a
legjellemzőbb és legszebb vonásai - teljes szépségükben ott ragyognak ebben a
zenében." (Kroó, 162)
A lipcsei években kapja meg Schumann a méltó
elismerést, Liszt barátságát. Mendelssohn felkéri a konzervatórium
zeneszerzéstanárának. 1843-ban megszületik a Paradicsom és
Péri c. oratórium,
melyet maga Schumann a legnagyobb művének tart.
(Mendelssohn is írt oratóriumot.) Talán Bach a mércéjük.
1844 decemberében Schumann elhagyta Lipcsét
és Drezdába költözik. Drezda is jelentős zenei központ volt. Schumann-nak
több mint 50 műve születik itt. Ráadásul 1845-ben egy újabb műfajt hódított
meg, a fúgát, a zongoramuzsika, a dalok, a szimfonikus zene, a kamarazene és az
oratórium után. 1846-tól karvezetéssel is foglalkozik, 1848-ban vegyeskart
alapít.
Az 1849-es drezdai felkelésről, illetve
következményeiről Clara naplója ad hű
képet: "...Együtt mentünk végig a város főútvonalain,
hogy megnézzük a harcok színhelyét. Alig lehet képet adni erről a pusztításról.
Ezernyi golyóütötte lyukat látni a házakon, nagy faldarabok hiányoznak, a régi
Operaház földig leégett, szintúgy három szép ház a Zwinger-strassen, a kis
Brüder-gasseban is, röviden - rémes látvány; (...) A Frauenkirche tömve van
foglyokkal, számukat több mint ötszázra becsülik. Wagner karmester is szerepet
játszott a republikánusok oldalán. A Tanácsházáról beszédet mondott, az ő
kijelölése alapján építettek barikádokat, és még egyebeket is csinált."(Kroó,
209)
Schumann persze más alkat volt: vidékre menekült a forradalmi
események elől. Drámai hajlamait egy opera komponálásában élte
ki. 1847-ben talált rá Hebbel Genoveva c. tragédiájára. Már régóta
tervezte, hogy operát fog írni. Művét 1850-ben Lipcsében mutatták be. Az
előadás azonban nem hozta meg a várt sikert. Mégis ugyancsak a drámai
megformálás jegyében írt Byron Manfredjához
nyitányt és kísérőzenét (1848-1851). Kroó György szerint a Manfred egész
életének, életművének összefoglalása.
Ekkor azonban
már (1850-től) Düsseldorfban van, életének utolsó állomásán. Továbbra is nagy
odaadással dolgozik, a Rajna-vidék ihleti a III. (Esz-dúr) szimfóniáját,
átdolgozza a d-moll szimfóniáját, mely a IV. szimfónia címet kapja. Új művei
születnek a liturgikus zene műfajában. Nyitányokat, oratóriumot,
kórusballadákat ír. 1853-ban már kevesebbet alkot, de mintha visszatérne
ifjúkora hangszeréhez, a zongorához (Gesänge der Frühe,
op. 133)
A vég 1854-ben kezdődik, amikor szelleme elborul.
Ennek persze volt már előzménye korábban: gyakran gyötörte a depresszió. A Rajnába
(!) veti magát, de megmentik, majd beleegyezésével a Bonn melletti Endenichbe
szállítják. 1856. július 29-én éri a halál. Íróasztalán szépen rendbe tett
kottapapírokon egy Paganini-caprice-re írt zongoramű.
Irodalom:
Boucourechliev, André: R. Sch.,
Rowohlt, 1958
Kroó György: R. Sch., Bibliotheca,
Bp., 1958
Molnár Antal: Romantikus zeneszerzők,
Magvető, Bp.1980
Schumann A zeneszerző élete
leveleiben Zeneműkiadó, Bp., 1958 (Vál.: Jemnitz Sándor)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése