2013. 11. 19.
A két részből álló ”vallomás” Márai
íróvá érését foglalja magába. Azt a hosszú időszakot, melyben kialakult
szemlélete, módszere, stílusa. Ugyanakkor az író nyomon követi a
világnak és Magyarországnak átalakulását a XX. század első évtizedeitől kezdve a harmincas évekig. Ezt az átalakulást hanyatlásnak érzékeli.
A cezúrát az első világháború jelentette, melyből személy szerint
fiatal kora miatt megmenekült. (Nem is ír róla sokat.) De nem menekült
meg az ország. Majd a törvényszerűen fellángoló forradalmak egész Európát felforgatták. Márai
távolságtartással ír róluk. Sosem volt célja a társadalom megjavítása.
Egész értékrendje a „boldog békeidőkben” alakult ki. Erre utal a második
rész utolsó fejezetének apaképe, mellyel végképp elfogadja azt a
világot, azt az értékrendet, mely útjára indította. S fájdalmasan döbben
rá, hogy mindez már csak az emlékekben létezik.
A könyvben az emlékek felidézése, a leírások plasztikus képet adnak a
kis- és nagyvilágról. Felejthetetlen portrék, jellemrajzok sorozata
érzékelteti, mit kapott ő családjától, kortársaitól. Esendő ember
voltáról is képet kapunk. (Ezért vallomás.) Olvasmányai közül
kiemelhetjük Goethét, az örök társat, és Proustot. Eszmefuttatásai megvilágítják a századot, s van üzenetük a mának is.
A második rész a közel tízéves európai tanulmányútjáról szól. Bejárja az otthonos Németországot, a kezdetben elutasító Franciaországot, Angliát. Otthoni segítség nélkül ezt persze nem tehette volna meg. Még felesége, Lola is otthonról hozott támaszt, cselédet magának.
Mégis haza kellett jönnie. Mert az anyanyelv és a magyar visszhang
nélkül elsorvadt volna. Mondanivalóját csak a magyar olvasók számára
tudta megfogalmazni. Polgári egzisztenciáját csak itt teremthette meg.
Az apa halálával lezárult a konfliktus, mely gyermekkora óta gyötörte: „… most már mindent szabad, beléphetsz az anarchista pártba, felakaszthatod magad, minden, minden szabad…”
Valójában a hazatérés a kezdetekhez való visszatérés. Múlhatatlanul
szüksége van arra az útravalóra, melyet gyermekként kapott. Már csak
azért is, mert nemcsak az a polgári világ bizonyult törékenynek, hanem
az egész emberiség léte:
„Az élet tájait baljós világítás hatotta át. Rettegő és gyanakvó világban élek, amelyben az államférfiak időről időre haladékot adnak még az emberiségnek (…) Az osztály, amelybe születtem, összemosódik a feltörő osztályokkal; kultúrájának szintje az utolsó húsz esztendőben ijesztően zuhant, a civilizált ember igényérzete kihalóban. Az eszmények, amelyekben hinni tanultam, mint megvetett ócskaságok kerülnek nap mint nap szemétdombra; a nyájösztön rémuralma terjed el az egykori civilizáció óriási területei fölött.”
„Az élet tájait baljós világítás hatotta át. Rettegő és gyanakvó világban élek, amelyben az államférfiak időről időre haladékot adnak még az emberiségnek (…) Az osztály, amelybe születtem, összemosódik a feltörő osztályokkal; kultúrájának szintje az utolsó húsz esztendőben ijesztően zuhant, a civilizált ember igényérzete kihalóban. Az eszmények, amelyekben hinni tanultam, mint megvetett ócskaságok kerülnek nap mint nap szemétdombra; a nyájösztön rémuralma terjed el az egykori civilizáció óriási területei fölött.”
Milyen fájdalmasan szép a firenzei élmény leírása, mely egyszerre érzékelteti művészi érzékenységét s polgári lelkületét. Kassa már elveszett, igaz helyette van Buda, új színtere az alkotó képzeletnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése